member of

Επικίνδυνες ζημιές

falaina-istioploiko-01Ανεξάρτητα από το πόσο καλά συντηρούμε το σκάφος μας πάντα προκύπτουν κάποιες μικρές ή μεγάλες φθορές σε αυτό. Βέβαια, όσο πιο προσεχτικοί είμαστε τόσο πιο σπάνια αυτές θα εμφανίζονται.

Παρακάτω σας παραθέτουμε μια λίστα με τις πιο σοβαρές ζημιές αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης τους.

Θραύση πηδαλίου

Όταν για κακή μας τύχη μας συμβεί, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να συνεχίζουμε την πορεία μας (αν βρισκόμαστε εν πλω) και να προσπαθήσουμε να αντικαταστήσουμε το πηδάλιο με μια απλή κατασκευή, χρησιμοποιώντας ένα κουπί ή κάποιο άλλο αντικείμενο. Γινόμαστε με λίγα λόγια εφευρετικοί. Όταν μας δοθεί η ευκαιρία το αντικαθιστούμε με ένα καινούριο.

Θραύση πόρπης ή βελόνης

Καταρχήν βγάζουμε γρήγορα το πηδάλιο για να μην το χάσουμε. Στη συνέχεια ακολουθούμε την παραπάνω διαδικασία.

Κόψιμο σκότας

Γυρίζουμε το σκάφος στον καιρό και δένουμε την εφεδρική σκότα. Αν το επιτρέπει η ένταση του ανέμου, αυτό μπορεί να γίνει και χωρίς να γυρίσουμε στον καιρό.

Κόψιμο – Λύσιμο ποδαριού

Αυτό συνεπάγεται ότι η αντένα μας θα έχει γυρίσει ανάποδα, αφού το κέντρο βάρος της είναι υψηλότερα από το σημείο που κάνουμε το δέσιμο. Γυρίζουμε το σκάφος στον καιρό, κατεβάζουμε την αντένα και την ελέγχουμε και τυχόν ζημιές. Αφού αντικαταστήσουμε το ποδάρι (αν κόπηκε), την ξανασηκώνουμε.

Κόψιμο – Λύσιμο μανταριού

Φέρνουμε το σκάφος μας στον καιρό (όπως προηγουμένως) και ελέγχουμε την αντένα για πιθανές ζημιές. Αν το επιτρέπει ο καιρός, αντικαθιστούμε το μαντάρι, αφού κατεβάσουμε το κέντρο βάρους ώστε να μπορέσει κάποιος να ανέβει στο άλμπουρο και ξανασηκώνουμε την αντένα. Αν ο καιρός δεν το επιτρέπει αναγκαζόμαστε να κρατήσουμε την αντένα στο σκάφος και να συνεχίσουμε με ένα πανί.

Θραύση αντένας

Φέρνουμε και εδώ στο σκάφος στον καιρό και κατεβάζουμε τη σπασμένη αντένα με πολλή προσοχή, ώστε να μη σχιστεί το πανί. Συνεχίζουμε με ένα πανί και όταν βγούμε στη στεριά επιδιορθώνουμε την αντένα, αν αυτό είναι δυνατό. Συνήθως όταν μιλάμε για θραύση αντένας εννοούμε στην ουσία ξεκόλλημα μεταξύ των δύο κομματιών που την αποτελούν και όχι θραύση του ξύλου, οπότε μπορεί να διορθωθεί αρκετά εύκολα με ξυλόκολλα και σφικτήρες.

Θραύση άλμπουρου

Αποτελεί μια από τις πιο επικίνδυνες ζημιές με πιθανότητες τραυματισμού κάποιου μέλους του πληρώματος. Αν μας συμβεί, γυρίζουμε το σκάφος στον καιρό. Λύνουμε τα ξάρτια (όσα δεν έχουν ξηλωθεί) και την αντένα. Τακτοποιούμε το άλμπουρο και την αντένα μέσα στο σκάφος και συνεχίζουμε με ένα πανί μέχρι την πλησιέστερη ακτή.

Κόψιμο ξαρτιών – ξήλωμα ξανόστιζες

Είναι και αυτή μια επικίνδυνη περίπτωση, διότι αν δεν αντιδράσουμε έγκαιρα υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να σπάσει το άλμπουρο. Πρώτη κίνηση είναι να γείρουμε το σκάφος προς το πλευρό του σπασμένου ξαρτιού ή της ξηλωμένης ξαρτότιζας. Στην περίπτωση της ξηλωμένης ξαρτόριζας μπορούμε να δέσουμε το ξάρτι στη ζώστρα ή να χρησιμοποιήσουμε μια σκαρμοδοχή, ενώ στην περίπτωση του κομμένου ξαρτιού κατεβάζουμε την αντένα το γρηγορότερο δυνατό.

Σχίσιμο πανιού

Ακόμα και αν το σκίσιμο είναι μικρό πρέπει να γίνει οπωσδήποτε ένα πρόχειρο μπάλωμα, διότι διαφορετικά η τρύπα θα μεγαλώσει. Αν το επιτρέπει ο καιρός και η τρύπα βρίσκεται σε προσιτό σημείο, το μπάλωμα μπορεί να γίνει επί τόπου, συνεχίζοντας τη πορεία μας. Διαφορετικά κατεβάζουμε την αντένα και επιδιορθώνουμε το πανί.

Ρήγμα

Προσπαθούμε να κλείσουμε την τρύπα με κάποιο πρόχειρο υλικό. Μπατάρουμε το σκάφος έτσι ώστε ρήγμα να βρέχεται όσο το δυνατόν λιγότερο. Κατευθυνόμαστε στην πλησιέστερη ακτή για επιδιόρθωση.