Όλα για τον εργάτη της άγκυρας
Ο εργάτης της άγκυρας ή capstan είναι δύο κατακόρυφα ή οριζόντια “τύμπανα” που ανελκύουν ή βυθίζουν την άγκυρα μαζί με την αλυσίδα της. Οι ονομασίες του μηχανισμού ποικίλουν και αφορόυν διαφορετικά εξαρτήματα που τον αποτελούν, όπως, βαρούλκο, πόμπα ή βίντζι.
Σήμερα τα βαρούλκα είναι ηλεκτροκίνητα και συναντώνται κυρίως σε θαλαμηγά σκάφη και ιστιοφόρα. Παλαιότερα ήταν ατμοκίνητα ή χειροκίνητα και λειτουργούσε ως εξής: ξύλινες ή μεταλλικές δοκίδες έμπεναν σε ειδικές εγκοπές και ναύτες ή λοστρόμοι τους περιέστρεφαν ως ρόδακα.
Το βιράρισμα και το μαϊνάρισμα της άγκυρας με τα χέρια είναι μια διαδίκασια δύσκολη και εξαντλητική ή άλλωτε επικίνδυνη, γι’αυτό επιλέγουμε να “σηκώνει” και να “ρίχνει” την άγκυρα για μας ο εργάτης.Η επιλογή του εργάτη πρέπει να γίνεται βάση του βάρους αλλά και των διαστάσεων του κάθε σκάφους, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τις παραμέτρους που αφορούν τις καιρικές συνθήκες στις οποίες ίσως βρεθεί το σκάφος. Όλα σχεδόν τα μοντέλα βγαίνουν με δυο διαφορετικούς τύπους κινητήρων έναν ισχυρό αλλά και έναν μικρότερο σε ισχύ για να μπορεί να τοποθετηθεί σε σκάφοι με ανάλογη ισχύ μπαταριών.
Το αν θα επιλέξετε ηλεκτρικό ή χειροκίνητο εργάτη εξαρτάται από εσας. Οι λόγοι για να επιλεγεί χειροκίνητος εργάτης είναι είτε γιατί δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή στο σκάφος είτε είναι μεγάλο το κόστος για σας. Αν επιλέξετε ηλεκτρικό εργάτη ο χειρισμός των κινήσεων μπορεί να γίνει από την πλώρη ή τη γέφυρα με ασύρματο χειριστήριο, εύκολα και ξεκούραστα.
Η εγκατάσταση του ηλεκτρικού εργάτη της άγκυρας σε φουσκωτό ή πολυεστερικό σκάφος, δεν είναι τόσο απλή διαδικασία, όσο και να φαίνεται εύκολη σε πρώτη φάση. Μια από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε εκτός από την ηλεκτρολογική εγκατάσταση, ειδικά στην περίπτωση των δύο διακοπτών, είναι η εγκατάσταση του ίδιου του εργάτη, με το μοτέρ του τοποθετημένο κάτω από το κατάστρωμα.
ΣΧΗΜΑ 1
Εδώ έχουμε μια χαρακτηριστική περίπτωση λανθασμένης τοποθέτησης. Στην περίπτωση αυτή ο ηλεκτρικός κινητήρας βρίσκεται εκτεθειμένος στο θαλασσινό νερό και επομένως σε διάβρωση, αλλά και στην ίδια την καδένα. Εκτός από κάποια ζημιά από χτυπήματα, υπάρχει ακόμα και ο φόβος βραχυκυκλώματος.
ΣΧΗΜΑ 2
Πιο ασφαλής είναι αύτη η τοποθέτηση όπου το μοτέρ είναι προφυλαγμένο από την καδένα στο ειδικό κουτί, που υπάρχει στο στρίτσο, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί με ασφάλεια, εφόσον βέβαια υπάρχει και κάποιο άνοιγμα για τον αερισμό του μέρους.
ΣΧΗΜΑ 3
Υπάρχει, όμως, και ο ιδανικός τρόπος τοποθέτησης όπου το μοτέρ βρίσκεται έξω από το στρίτσο, πάντα μέσα σε ένα ειδικό κουτί και βέβαια μεριμνούμε για τον αερισμό. Ο ηλεκτρικός εργάτης είναι ένα ακριβό εξάρτημα του σκάφους και αξίζει να τον προσέξουμε για να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.