Με τον καιρό στα καλύτερα του είναι φυσικό η διάθεση για νέα ταξίδια να έχει ανέβει. Τα σκάφη συνήθως περνούν τον χειμώνα στη θέση διαχείμασης, δηλαδή εκτός της θάλασσας, όπου μάλιστα τις περισσότερες φορές γίνονται και οι απαραίτητες επισκευές ή και εργασίες συντήρησης. Πέρα όμως από αυτές τις εργασίες, υπάρχουν και αρκετά πράγματα που μπορεί να κάνει ο κάθε πλοιοκτήτης μόνος του.
Όλα ξεκινούν με ένα καλό πλύσιμο. Το πλύσιμο του σκάφους δεν είναι αγγαρεία, αλλά μια αναγκαιότητα που πρέπει να γίνεται αρκετά συχνά.
Στο ξύλινο σκάφος, είναι απαραίτητο για να διατηρείται υγρό και με «φουσκωμένα» τα σανίδια, ώστε να εξασφαλίζεται στεγανότητα. Σε πλαστικό σκάφος το πλύσιμο χρειάζεται για να φύγουν οι βρωμιές. Το πλύσιμο πρέπει να γίνεται με μεγάλες ποσότητες νερού χρησιμοποιώντας ένα ειδικό πιστόλι στην άκρη της μάνικας για να φεύγει το νερό με πίεση. Υπάρχουν πολλά και πρακτικά με σκανδάλη για να διακόπτεται εύκολα η παροχή νερού.
Για καλύτερο επίσης αποτέλεσμα πρέπει να χρησιμοποιείται και κάποιο καθαριστικό υλικό. Για να μη γλιστράει το πλαστικό κατάστρωμα, θέλει όσο το δυνατόν καλύτερο στέγνωμα. Καλό είναι να υπάρχει στα σκάφος μια βούρτσα, περασμένη σε κοντάρι σκούπας. Θα σας επιτρέψει να καθαρίσετε και να τρίψετε καλά το κατάστρωμα, την πρύμνη κλπ.
Καθάρισμα χρειάζονται όμως και τα προστατευτικά μπαλόνια, τα οποία όσο μένουν τόσο δυσκολότερο είναι να καθαρίσουν. Ο προστατευτικός ρόλος τους ανάμεσα στα σκάφη και στις προβλήτες, τα κάνει να βρωμίζουν εύκολα και γρήγορα. Έτσι αφήνουν σημάδια και στο σκάφος.
Στα σκάφη, μετά από λίγο ή πολύ καιρό, οι μπογιές και τα βερνίκια ξεθωριάζουν, «σκάνε», χάνονται. Αν η ζημιά είναι μεγάλη, απαιτείται η συμβολή ενός ειδικού συνεργείου. Για πιο μικρά όμως προβλήματα, η δική μας εργασία είναι αρκετή. Βέβαια πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί. Η μπογιά και τα βερνίκια πρέπει να προστατεύουν πραγματικά τις επιφάνειες που καλύπτουν.
Τα ανοξείδωτα τμήματα και εξαρτήματα πρέπει να πλένονται και αυτά με γλυκό νερό και να στεγνώνονται με δέρμα ζαρκαδιού (σαμουά) ή ακόμα και με κοινό πανί. Υπάρχουν στο εμπόριο ειδικές αλοιφές για τα ανοξείδωτα που αφενός τα συντηρούν και αφετέρου διατηρούν τη λάμψη τους.
Σε γενικές γραμμές, προσπαθήστε να καθαρίσετε οτιδήποτε μέσα στο σκάφος, όπως ακριβώς κάνετε και σε ένα σπίτι. Αδειάστε, για παράδειγμα, τα συρτάρια και τα ντουλάπια. Καθαρίστε τα ψίχουλα από τα ντουλάπια της κουζίνας που μπορεί να μουχλιάσουν. Αφήστε τα ντουλάπια και τα συρτάρια μισάνοιχτα για να αερίζονται. Αν χρειαστεί, τοποθετήστε σφήνες για να μην κλείνουν.
Πλύνετε με γλυκό νερό τις άγκυρες, αλυσίδες, σχοινιά, κάβους και μπαλόνια. Κάντε το ίδιο στο κατάστρωμα, στην υπερκατασκευή και στη γάστρα. Σημειώστε στο τετράδιο ή σημειωματάριο τις επισκευές που είναι αναγκαίες την ώρα που τις διαπιστώνετε.
Μια καλή ιδέα είναι να κάνετε μια απογραφή, σε δύο αντίγραφα, όλων των εξαρτημάτων που μένουν στο σκάφος και εκείνων που παίρνετε μαζί σας. Αν το σκάφος σας θα μείνει σε καρνάγιο, αφήστε τους ένα αντίγραφο της λίστας αυτής. Εσείς, κατά τη διάρκεια του χειμώνα, έχετε τον καιρό να συμπληρώσετε ό,τι χρειάζεται.
Τέλος, πλύνετε και ξεβγάλετε το τμήμα του σκάφους που βρίσκεται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσα (έξαλα). Αλείψτε τα μεταλλικά εξαρτήματα με βαζελίνη, χρησιμοποιώντας ένα πανί. Αυτός ο προστατευτικός φλοιός είναι απαραίτητος για όλα τα μέταλλα, που σίγουρα, αργά ή γρήγορα, θα διαβρωθούν από τη θάλασσα.