member of

Σοβαρό πλήγμα στη βιομηχανία σκαφών αναψυχής, τα τεκμήρια διαβίωσης για το 2012

skafi-1Σοβαρό πλήγμα στη βιομηχανία εμπορίας και κατασκευής σκαφών αναψυχής, σε ιδιωτικές μαρίνες αλλά και σε μια σειρά από επαγγέλματα που είναι συνδεδεμένα με το θαλάσσιο τουρισμό, αναμένουν εκπρόσωποι του κλάδου από τα νέα αυξημένα τεκμήρια που ψηφίστηκαν από τη Βουλή τον Ιούνιο του 2011 και θα ισχύσουν για τη φορολόγηση του 2012.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών Σκαφών, Παρελκόμενων Εξαρτημάτων, Εμπόρων και Υπηρεσιών Ηλία Περιμένη, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή φόρου πολυτελείας, ο κλάδος έχει ήδη πληγεί ανεπανόρθωτα καθώς πολλές επιχειρήσεις κατασκευής δεν έχουν πλέον παραγγελίες, είναι χρεωμένες και έτοιμες να κλείσουν, οι τράπεζες δεν χορηγούν πια κεφάλαια κίνησης, ενώ μία μεγάλη μερίδα πελατών που αποτελούσε το 70% της συνολικής αγοράς μικρών σκαφών έως 5 μέτρα σταμάτησε να αγοράζει.

Ο κ. Περιμένης τονίζει ότι από το Σεπτέμβριο έχει ήδη στείλει σχετική επιστολή προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Παντελή Οικονόμου στην οποία παραθέτει τα προβλήματα του κλάδου. Τονίζει ότι είναι λάθος να χαρακτηρίζεται ένας ιδιοκτήτης βάρκας «σκαφάτος» και προσθέτει ότι αυτή τη στιγμή το 75% των ετησίων πωλουμένων μικρών σκαφών είναι ελληνικής παραγωγής.

Αναφέρει μάλιστα ότι αν κάποιος θελήσει να ανοίξει μια μικρή επιχείρηση κατασκευής σκαφών στην Τουρκία, αυτόματα απαλλάσσεται από τις ανταποδοτικές εισφορές, ενώ δίνεται το δικαίωμα στον επιχειρηματία όλα τα κέρδη να τα εξάγει σε οποιαδήποτε ξένη χώρα.

Όπως σημειώνει ο κ. Περιμένης, στο τέλος του χρόνου, επειδή οι περισσότερες από αυτές τις επιχειρήσεις είναι εποχιακές, το τουρκικό κράτος μειώνει το ΦΠΑ σε τέτοιο βαθμό, ώστε ο επιχειρηματίας να μπορέσει να πουλήσει αυτά που κατασκεύασε και έχουν περισσεύσει μέσα στη χρονιά.

Ο προϊστάμενος του τομέα θαλαμηγών του Ελληνικού Νηογνώμονα Ανδρόνικος Τσιλιάνης αναφέρει επίσης ότι ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς που είναι ιδιοκτήτες σκαφών πάνω από 12 μέτρα είναι έτοιμοι να αλλάξουν σημαία και να μεταφέρουν το σκάφος τους σε άλλα λιμάνια που δεν θα υπάρχουν φόροι πολυτελείας και τεκμήρια διαβίωσης.

«Τα τεκμήρια ψηφίστηκαν σε μια περίοδο πανικού για το δημόσιο χρέος, είναι υπερβολικά υψηλά, ανατροφοδοτούν την ύφεση, μειώνουν τα έσοδα του κράτους, αυξάνουν την ανεργία και παραδίδουν «αμαχητί» τον οικονομικό έλεγχο του θαλάσσιου τουρισμού στο Αιγαίο στην Τουρκία, αναφέρει σε δήλωσή του ο Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Γιώργος Βερνίκος.

Περισσότερα από 120 επαγγέλματα είναι συνδεδεμένα με το θαλάσσιο τουρισμό τονίζει ο κ. Βερνίκος και αναφέρει ότι τα σκάφη αναψυχής δίνουν ζωή στη θάλασσα τα νησιά και τις πιο απομακρυσμένες νησίδες και βραχονησίδες της πατρίδας μας. 

Τέλος τονίζει ότι παρά την κρίση θα πρέπει με ψυχραιμία να σχεδιαστούν πολιτικές που να μην οδηγούν ολόκληρους κλάδους σε αφανισμό. 

eurwflegomenoΤα νέα τεκμήρια διαβίωσης για το 2012 που αφορούν τα σκάφη αναψυχής και έχουν γίνει γνωστά από το υπουργείο Οικονομικών είναι τα εξής:

Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοιχτού τύπου, ταχύπλοα και μη, ολικού μήκους μέχρι πέντε μέτρα, τα τεκμήρια διαβίωσης είναι στο ποσό των 4.000 ευρώ ενώ για τα πέντε μέτρα το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.

Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης ολικού μήκους μέχρι και επτά μέτρα 12.000 ευρώ, πάνω από επτά και μέχρι δέκα μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους, πάνω από δέκα και μέχρι δώδεκα μέτρα προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο και πάνω από δώδεκα έως δεκαπέντε μέτρα 15.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Από δεκαπέντε μέχρι δεκαοκτώ μέτρα 22.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Από δεκαοχτώ και μέχρι είκοσι δύο μέτρα 30.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους και πάνω από είκοσι δύο μέτρα προστίθενται 50.000 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ιστιοφόρα σκάφη αλλά και τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων “τρεχαντήρι”, “βαρκαλάς”, “πέραμα”, “τσερνίκι” και “λίμπερτυ”, που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση έχουν μειωμένη ετήσια τεκμαρτή δαπάνη σε ποσοστό 50%.

Η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητα του κατά ποσοστό 15% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε έτη και μέχρι δέκα 10 έτη από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 χρόνια. Για σκάφη με μόνιμο πλήρωμα ναυτολογημένο για ολόκληρο ή μέρος τους έτους στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ