Όταν πλησιάζετε σε ένα λιμάνι έχετε τρεις επιλογές για να δέσετε το σκάφος σας: Πλαγιοδέτηση, Πρυμοδέτηση και Πλωροδέτηση.
Εννοείται, ότι πριν προσεγγίσετε το μόλο έχετε προετοιμαστεί κατάλληλα, βάζοντας τα μπαλόνια στη σωστή θέση, ανάλογα με τον τρόπο που θα δέσετε!
Πρυμοδέτηση
Η πρυμοδέτηση είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος πρόσδεσης στα λιμάνια μας, λόγω έλλειψης χώρου.
Εάν ο άνεμος είναι από πίσω ή εμπρός δεν θα δυσκολευτείτε. Πλησιάζετε το σημείο αγκυροβολίας, με το σκάφος να έχει διεύθυνση κάθετη και λίγο αριστερά, και με την πρύμνη προς το μόλο. Αρχίζετε κίνηση ανάποδα, ρίχνετε την άγκυρα και αφήνετε την καδένα. Το σκάφος θα στραφεί πρώτα δεξιά, άρα θα έρθει κάθετα και μετά θα αρχίσει να κινείται προς τα πίσω. Με το τιμόνι και πιθανόν μικρές διορθωτικές κινήσεις πρόσω, κρατάτε την πορεία σας προς το μόλο. Αν ο άνεμος σας σπρώχνει προς το μόλο, αφήνετε πιο σφιχτά την καδένα.
Εάν ο άνεμος είναι από τα δεξιά, ξεκινάτε με τον τρόπο που προαναφέραμε, απλά αυτή τη φορά όταν ξεκινήσετε το ανάποδα, ο άξονας του σκάφους θα είναι κάθετος στο μόλο. Η άγκυρα και η καδένα που θα αρχίσετε να ρίχνετε θα κρατήσουν την πλώρη, για να μην ξεπέφτει πολύ. Η κίνηση ανάποδα θα σας τραβήξει δεξιά και θα εξισορροπήσει την πλάγια ώθηση του ανέμου. Όσο πλησιάζετε στο μόλο κρατάτε τη καδένα, για να ισιώσει η πλώρη σας.
Αφήσαμε την πιο δύσκολη περίπτωση τελευταία. Εάν λοιπόν, ο άνεμος είναι από τα αριστερά, σε συνδυασμό με την προπέλα μας τραβάει πολύ περισσότερο προς τα δεξιά. Πρέπει σε αυτή την περίπτωση να ξεκινήσετε τη μανούβρα σας με τη πρύμνη σχεδόν προς τον άνεμο. Κάνετε ανάποδα και αφήνετε καδένα. Βασικός σας στόχος θα είναι να στρώσετε τη καδένα σας κάθετα με το μόλο. Πριν η πρύμνη σας περάσει σταβέντο από την κάθετο, λασκάρετε πάλι καδένα και πλησιάζετε το μόλο.
Σημειωτέον ότι εάν έχετε νοικιάσει ένα σκάφος και δεν ξέρετε πως συμπεριφέρεται στους χειρισμούς, καλό θα είναι να κάνετε μερικές μανούβρες έξω από το λιμάνι. Έτσι, θα μπορέσετε να διαπιστώσετε τη συμπεριφορά του σκάφους στους χειρισμούς, χωρίς ζημιές!
Πλαγιοδέτηση
Αρχικά, πρέπει να σημειώσουμε ότι πλαγιοδέτηση σημαίνει ότι δένετε αξονικά παράλληλα με το λιμάνι, εφόσον υπάρχει αρκετός χώρος και φυσικά επιτρέπεται.
Φροντίστε να πλαγιοδετείτε με την αριστερή πλευρά (σε σκάφος που τραβά δεξιά στο ανάποδα), για να είναι εύκολη η απομάκρυνση όταν σαλπάρετε. Φέρνετε το σκάφος με την μπροστινή αριστερή πλευρά παράλληλα με το μόλο. Το σκάφος κινείται αργά προς τη θέση του. Στο τέλος κάνετε ανάποδα και συγχρόνως το τιμόνι δεξιά, για να σταματήσετε, χωρίς η προπέλα να σας τραβήξει τη πρύμνη δεξιά.
Δίνετε τις πρυμάτσες έξω και έχετε πάντα το νου σας, ώστε αν χρειαστεί να κάνετε λίγο πρόσω ή ανάποδα, για να κρατήσετε το σκάφος στη θέση του, μέχρι να το δέσετε.
Χρήσιμα στην πλαγιοδέτηση αναδεικνύονται το Track της Genoa και το βιντσιρέλο.
Με δυνατό άνεμο
Δύο τινά… ο άνεμος να σας ρίχνει προς την αποβάθρα ή να σας απομακρύνει.
Στην πρώτη περίπτωση, πλησιάζετε ανάποδα και σε ανάλογη γωνία, επειδή η πλώρη παρασύρεται πιο εύκολα και υπάρχει ο κίνδυνος να χτυπήσουμε στο μόλο. Με μικρές κινήσεις πρόσω και τιμόνι θα ελέγχετε τη ταχύτητα σας και τη γωνία προσέγγισης, ώστε να ακουμπήσετε πρώτα με την πίσω αριστερή πλευρά του σκάφους. Μπορείτε να ελέγχετε τον εκπεσμό της πλώρης ρίχνοντας άγκυρα, η οποία θα σας βοηθήσει επίσης και στο να ξεκολλήσετε από το μόλο αν θέλετε να φύγετε.
Στη δεύτερη περίπτωση, πλησιάζετε αργά και σχεδόν κάθετα προς το μόλο με τη πρύμνη για να ελέγχετε την απόσταση. Ρίχνετε κάβο από την πρύμνη ή αποβιβάζετε κάποιον έξω. Κρατάτε την πρύμνη στα 2-3 μέτρα από το μόλο. Έχετε τον χρόνο να δώσετε και δεύτερο κάβο από την πλώρη και να φέρετε το σκάφος κοντά βιράροντας με τα χέρια. Αν χρειαστεί κάνετε αργά πρόσω, για να μην βρει η πρύμνη σας. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε ένα σπρινγκ από την πλώρη και κάνοντας πρόσω να κολλήσετε το σκάφος στο μόλο.
Πλωροδέτηση
Ασυνήθιστη μέθοδος, καθώς έχει αρκετές δυσκολίες. Μία από αυτές είναι ότι αν η άγκυρα βρίσκεται στα περισσότερα σκάφη στο μπροστινό μέρος, οπότε θα αναγκαστείτε να την φέρετε πίσω.
Επίσης, το πήδημα από την πλώρη στο μόλο είναι πιο δύσκολο, γιατί συνήθως παρουσιάζεται διαφορά ύψους από την πλώρη στο μόλο.
Το θετικό στην πλωροδέτηση είναι ότι τα βλέμματα των περαστικών δεν φτάνουν στο εσωτερικό του σκάφους…