Σύμφωνα με τον κ. Παπαθεοδώρου, το Παρατηρητήριο για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού δημιουργείται στο πλαίσιο της πρόληψης αλλά και της αντιμετώπισης των φαινομένων της σχολικής βίας, είτε πρόκειται για λεκτική είτε για σωματική είτε για διαδικτυακή.
Θα έχει ως αποστολή τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, την ταυτοποίηση, τη μελέτη και τη διοχέτευση, προς διαχείριση, σε πιστοποιημένους φορείς περιστατικών σχολικής βίας και εκφοβισμού.
Οι δράσεις του Παρατηρητηρίου που θα αρχίσει να λειτουργεί μέσα στο τρέχον σχολικό έτος είναι δέκα:
- Λειτουργία κέντρου καταγραφής περιστατικών στο Παρατηρητήριο.
- Εκπαίδευση διευθυντών σχολικών μονάδων ανά περιφέρεια.
- Δράσεις αγωγής υγείας και δράσεις ευαισθητοποίησης μαθητών.
- Λειτουργία κινητής μονάδας παρέμβασης, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου (ΕΨΥΠΕ).
- Λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης για εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με ΕΨΥΠΕ.
- Διαδικτυακή πλατφόρμα συμβουλευτικής, για εκπαιδευτικούς και εφήβους.
- Επιδημιολογική έρευνα για ανίχνευση και παρακολούθηση αντικοινωνικών συμπεριφορών στο σχολείο.
- Πανελλήνια καμπάνια κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
- Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
- Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και κατάρτισης γονέων, μέσω της διά βίου μάθησης και της λειτουργίας Σχολών Γονέων.
Όπως ανέφερε ο υφυπουργός, θα γίνει καταγραφή των περιστατικών και το Παρατηρητήριο θα είναι υπεύθυνο για το σχεδιασμό των δράσεων. Θα εκπονεί μελέτες, θα συμμετέχει σε επιστημονικές έρευνες κλπ. Οι δράσεις θα υλοποιούνται με ευθύνη των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργείται δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων σε κάθε περιφέρεια εκπαίδευσης για την υποστήριξη των δράσεων πρόληψης στα σχολεία, επιδιώκοντας ιδιαίτερα τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών που εξειδικεύονται σε θέματα πρόληψης της βίας, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης νέων, δικαιωμάτων του παιδιού, κοινοτικής διαμεσολάβησης και κοινωνικής ένταξης.