images_13

Είναι γνωστό ότι, πάνω στο πλοίο διατίθεται και χρησιμοποιείται μια μεγάλη ποικιλία σχοινιών διαφόρων τύπων και διαστάσεων και τα οποία αξιοποιούνται σε πάρα πολλές διαφορετικές καθημερινές ανάγκες του πλοίου. Μάλιστα, στα παλιότερα και κυρίως στα ιστιοφόρα, η τέχνη της «σχοινοπλοκίας», όπως λέγεται η τεχνική της καλής χρήσης των σχοινιών,

αποτελούσε κυρίαρχη όσο και βασική γνώση, τουλάχιστον των ναυτικών που απασχολούνταν σε γενικές εργασίες καταστρώματος.

Με το πέρασμα του χρόνου επινοήθηκαν διάφορες πατέντες δεσίματος με αποτέλεσμα να γεννηθεί η «τέχνη» των λεγόμενων ναυτικών κόμπων.

kantilitsa

Παρακάτω, περιγράφεται ο τρόπος και η τεχνική δημιουργίας των πιο σημαντικών κόμπων, όπου καθιερώθηκαν και χρησιμοποιούνται έντεχνα στις καθημερινές ανάγκες του πλοίου.

1.Καντηλίτσα (bowline)

Ο βασικός και πιο χρήσιμος κόμπος όταν δένουμε το σκάφος. Διακρίνεται σε μονή και διπλή. Στην μονή φτιάχνουμε μια θηλιά που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως πρόχειρη γάσα και μάλιστα φτιάχνεται με όλων των ειδών και των μεγεθών τα σχοινιά.

Η διπλή καντηλίτσα είναι ίδια με τη μονή, με τη διαφορά ότι αυτή έχει δύο θηλιές, αντί για μια που έχει η μονή. Πριν φτιάξουμε τον κόμπο με τον οποίο στερεώνεται η όλη κατασκευή της καντηλίτσας, περνάμε άλλη μια βόλτα το σχοινί και φτιάχνουμε έτσι και τη δεύτερη θηλιά, ίδια με την πρώτη.

ohtari

2.Οχτάρι ή Οχτάκομπος

Κόμπος κατάλληλος για να δέσουμε ένα σχοινί πάνω στις δέστρες ή για να αποφύγουμε οποιαδήποτε τρύπα ή τροχαλία. Ιδανική λύση για να δεθούμε πάνω σε άλλη βάρκα. Στη ουσία πρόκειται για έναν κόμπο, ο οποίος χρησιμεύει σαν «φρένο» για να μην γλιστράει το σχοινί μέσα από ανάλογα ανοίγματα ή εγκοπές. Ως κόμπος, είναι πολύ απλός και όπως προδίδει και η ονομασία του, το σχήμα του μοιάζει με τον αριθμό οχτώ.

3.Σύναμμα ή γαϊδουρόκομπος (ένωση δύο σχοινιών)

Είναι ένας πρόχειρος, γρήγορος αλλά και ασφαλής τρόπος, να ενώσουμε προσωρινά τις άκρες δύο σχοινιών, ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν την ίδια διάμετρο. Στην πραγματικότητα, δεν είναι ένας καινούριος κόμπος, αλλά ένας «δεσμός» σχοινιών, ο οποίος φτιάχνεται με δύο καντηλίτσες, μία στην άκρη του κάθε σχοινιού με τη διαφορά ότι η θηλιά της μιας καντηλίτσας περνάει μέσα από τη θηλιά της άλλης και έτσι ενώνονται τα σχοινιά.

psalidia

4.Ψαλιδιά

Είναι ένας πολύ γνωστός, εύκολος στην κατασκευή του και πολύ εύχρηστος κόμπος, ο οποίος κατά κανόνα χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που πρέπει να δέσουμε γερά ένα σχοινί πάνω σε ένα σταθερό σημείο με σκοπό να παραμείνει τεντωμένο.

Ο κόμπος αυτός, όπου χρειάζεται, φτιάχνεται με όλα τα σχοινιά. Τόσο με την άκρη τους όσο και με το κύριο σώμα τους, με τη διαφορά ότι με την άκρη του σχοινιού μπορούμε να φτιάξουμε ψαλιδιά πάνω σε οποιαδήποτε σταθερό αντικείμενο, κατάλληλο για δέσιμο σχοινιού (μπίντα, κοτσανέλο, ρέλι, κρίκος, γάντζος κτλ.). Αντίθετα με το κύριο σώμα μπορούμε να φτιάξουμε εύκολα μόνο σε αντικείμενο που έχει ελεύθερο άκρο (μπίντα, κοτσανέλο κτλ).

Ο κόμπος της ψαλιδιάς γίνεται με δύο ημίδεσμους – θηλιές, τη μια πάνω στην άλλα, με το «ελεύθερο» άκρο τους να περνάει ανάμεσά τους, ώστε να συγκρατείται σταθερά.

gasagiasite

5.Γάσα

Η γάσα είναι μια πετυχημένη και πολύ ασφαλής θηλιά που φτιάχνεται από το ίδιο σχοινί και η οποία, ανάλογα με τη χρήση της, έχει και το κατάλληλο μέγεθος. Χρησιμοποιείται απαραίτητα στις άκρες όλων το σχοινιών με τα οποία δένεται το πλοίο και είναι ο καλύτερος τρόπος να «καπελώνονται» πάνω στις μπίντες της προβλήτας.

psalidia

6.Δέσιμο σε πάσσαλο

Όπως είναι γνωστό τα πλοία δένονται με χοντρά σχοινιά πάνω σε πάσσαλους την προβλήτα. Τα σχοινιά αυτά αφού τεντωθούν όσο χρειάζεται τοποθετούνται πάνω στις μπίντες του πλοίου με τη μορφή «οχταριών». Για ένα καλό και σταθερό δέσιμο, χρειάζονται τουλάχιστον τρεις με τέσσερις σειρές τέτοιων οχταριών.

stavrokompos

7.Σταυρόκομπος

Δένεται εύκολα και μπορούμε να τον λύσουμε εύκολα. Είναι τελείως ανασφαλής για μεγάλες εντάσεις. Χρησιμοποιείτε για να ενώσουμε δύο σχοινιά με ίδιο πάχος. Επίσης πρέπει να προσέχουμε να μην εφαρμόσουμε δύναμη στα άκρα του ενός μόνον σχοινιού, γιατί ο κόμπος θα ανοίξει και θα έχει σαν αποτέλεσμα να γλιστράει το ένα σχοινί πάνω στο άλλο.