Μέρες παρολυμπιακών αγώνων και εμείς παρατηρούμε έκπληκτοι το μεγαλείο της ψυχικής δύναμης κάποιων ανθρώπων. Χαιρόμαστε επίσης, γιατί η ιστιοπλοΐα αποτελεί ένα άθλημα ή μια επιλογή αναψυχής, η οποία δεν επιδέχεται διακρίσεις.
Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν για την σχέση μεταξύ της ιστιοπλοΐας και των ατόμων με αναπηρία (http://www.sailing-info.gr/articles/sailing/1494-sailing-for-all). Λόγω επικαιρότητας όμως καλό είναι να θυμηθούμε κάποια από αυτά.
Ως αγώνισμα…
Στους Παραολυμπιακούς αγώνες η ιστιοπλοΐα έχει ενταχθεί σαν άθλημα από το 2000 στους Παραολυμπιακούς αγώνες του Σύδνεϋ. Από το 2008 οι αθλητές θα αγωνίζονται σε τρεις κατηγορίες σκαφών:
- Τα μονοθέσια 2.4mR
- τα τριθέσια SONAR και
- τα διθέσια SKUD 18.
Κάθε χώρα που συμμετέχει εκπροσωπείται από ένα σκάφος μόνον σε κάθε κατηγορία. Σε κάθε κατηγορία αγωνίζονται 14 σκάφη με τον διοργανωτή να περνάει κατευθείαν στους Παραολυμπιακούς χωρίς πρόκριση.
Σκάφη
Διεθνές 2.4m R
Τα σκάφη τύπου 2.4mR είναι μονοθέσια ιστιοπλοϊκά και αποτελούν εκδοχή (one fifth scale) του America’ s cup 12 metre. Το μήκος τους είναι 4,1 μέτρα και το βάρος τους 260 κιλά.
Τα σκάφη αυτά άρχισαν να χρησιμοποιούνται στα μέσα της δεκαετίας του ’80 από ιστιοπλόους όλων των ηλικιών και ικανοτήτων. Λόγω του σχεδιασμού τους, που επιτρέπει στον πηδαλιούχο να κάθεται μέσα στο σκάφος έχοντας όλα το όργανα ελέγχου και πλοήγησης σε απόσταση ίση περίπου με αυτή των τεντωμένων χεριών, οι αγώνες με σκάφη 2.4mR προσέλκυσαν κορυφαίους αθλητές Ιστιοπλοΐας, ενώ γρήγορα άρχισαν να συμμετέχουν και ιστιοπλόοι με αναπηρία.
Το 1992 το 2.4mR αναγνωρίστηκε σαν διεθνής κλάση, ενώ το ίδιο έτος αγώνες με σκάφη τύπου 2.4mR παρουσιάστηκαν στους Παραολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης. Οχτώ χρόνια αργότερα η κλάση αυτή συμπεριλήφθηκε στο αγωνιστικό πρόγραμμα των Παραολυμπιακών Αγώνων του Σύδνεϋ.
Sonar
Τα σκάφη τύπου Sonar είναι τριθέσια ιστιοπλοϊκά, με σταθερή καρένα, μήκους 7 μέτρων (ή 23 πόδια) και βάρους 950 κιλών. Το Sonar σχεδιάστηκε το 1979 από τον Bruce Kirby και αναγνωρίστηκε σαν κατηγορία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας το 2000. Τα Sonar έχουν τρία ιστία (μαΐστρα, τζένοα και μπαλόνι).
SKUD 18
Τα σκάφη τύπου SKUD 18 είναι διθέσια ιστιοπλοϊκά μήκους 5.8 μέτρων και βάρους 330 κιλά από τα οποία 165 είναι τοποθετημένα στη καρίνα. Πρόκειται για ένα σκiφ ενιαίου σχεδιασμού. Διαθέτει ένα ασύμμετρο μπαλόνι και μοντέρνο σχεδιασμό υψηλών επιδόσεων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από αθλητές με αναπηρία όσο και αθλητές χωρίς.Στόχος του είναι να προσφέρει ιδιαίτερα σε ιστιοπλόους με μεγάλη αναπηρία τη δυνατότητα να αγωνιστούν σε υψηλό βαθμό χωρίς να μειονεκτούν.
Το σκάφος επιλέχθηκε το 2005 ως το διθέσιο σκάφος για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου. Οι ιστιοπλόοι κάθονται σε καθίσματα τα οποία είναι τοποθετημένα ένα πίσω από το άλλο στο κέντρο του σκάφους. Το σκάφος δέχεται προσαρμογές ανάλογα με τις απαιτήσεις και τους κινητικούς περιορισμούς των ιστιοπλόων. Στους Παραολυμπιακούς Αγώνες υπάρχει η απαίτηση τουλάχιστον ένα μέλος του πληρώματος να είναι γυναίκα με αναπηρία και ένα μέλος του πληρώματος να έχει βαθμολογία 1 σύμφωνα με τον τρόπο κατάταξης αθλητών και αθλητριών στην Ιστιοπλοΐα. Το άθροισμα της βαθμολογίας των δύο μελών δεν πρέπει να ξεπερνά το 7.
ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το ξεκίνημα, οι αθλητές, οι διακρίσεις
2002: Ο αθλητής Σταμάτης Καλλιγέρης ( βαθμός αναπηρίας 7) ξεκινά μια προσπάθεια με το πρώτο σκάφος 2,4 mR στον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Πειραιώς.
2003: Οι αθλητές Βασίλης Χριστοφόρου (βαθμός αναπηρίας 1) και Γιώργος Δεληκούρας (βαθμός αναπηρίας 7) ξεκινούν προσπάθεια στα 2,4 mR στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος και Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Πειραιώς αντίστοιχα.
2003: Συνδιοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ιστιοπλοΐας από το Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος και τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Πειραιώς. Συμμετέχουν οι Έλληνες αθλητές Γιώργος Δεληκούρας, Σταμάτης Καλλιγέρης και Βασίλης Χριστοφόρου.
2003: Ίδρυση του Sailability Hellas από τον Παναγιώτη Τσίγκανο ( βαθμός αναπηρίας 1). Δωρεά 6 σκαφών Access από το Sailability Αυστραλίας.
2003: Η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία συμμετέχει με τον προπονητή Άκη Τσαρούχη στο διεθνές σεμινάριο Yes Europe Conference στην Ολλανδία στο οποίο διδάσκονται τεχνικές ανάπτυξης, της ιστιοπλοΐας για αναπήρους ,χειρισμού αθλητών με αναπηρία κ.λ.π.
2004: Σχεδιασμός και κατασκευή ενοικιαζόμενου σκάφους ανοικτής θαλάσσης ειδικά διαμορφωμένου για πρόσβαση από ΑΜΕΑ από τον Αντώνη Μάγκο.
2004: Παραολυμπιακοί Αγώνες -Αθήνα 2004. Συμμετοχή στην κατηγορία 2,4 mR με τον αθλητή Σταμάτη Καλλιγέρη (προπονητής Μάριος Μπενούκας) και στην κατηγορία Sonar με τους Βασίλη Χριστοφόρου, Νίκο Πατεράκη (βαθμός αναπηρίας 4) και Γιώργο Δεληκούρα (προπονητής Άκης Τσαρούχης). Το πλήρωμα του Sonar με το σκάφος The Greek Tragedy ανεδείχθησαν 8οι παραολυμπιονίκες.
2004: Σύσταση επιτροπής ανάπτυξης Ιστιοπλοΐας ΑΜΕΑ στην Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία.
2006: Ο αθλητής Νίκος Ευσταθιάδης (βαθμός αναπηρίας 2) ξεκινά προσπάθεια με το σκάφος 2,4 mR στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος.
2007: Ο Γιώργος Δεληκούρας κατακτά το χάλκινο μετάλλιο στο Διεθνές πρωτάθλημα Multi-Hull που έγινε στο Βόλο.
2007: Ο αθλητής Κωστής Τσατσάκης (βαθμός αναπηρίας 2) ξεκινά προσπάθεια με 2,4 mR στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος.
2008: Παραολυμπιακοί Αγώνες -Πεκίνο 2008: Συμμετοχή στην κατηγορία 2,4 mR με τον αθλητή Γιώργο Δεληκούρα (προπονητής Μάριος Μπενούκας) και στην κατηγορία Sonar με τους Βασίλη Χριστοφόρου , Νίκο Πατεράκη και Θοδωρή Αλεξά, αθλητή του Ολυμπιακού Σ.Φ.Π. (βαθμός αναπηρίας 7) (προπονητής Στέλιος Σωτηρίου). Το πλήρωμα του Sonar ανεδείχθησαν 7 οι παραολυμπιονίκες
2009: H Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία αναλαμβάνει τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος για αθλητές με αναπηρία στις κατηγορίες σκαφών 2,4 mR, SCUD 18, SONAR.
2009: Οι Βασίλης Χριστοφόρου, Αργύρης Νοτάρογλου, Θοδωρής Αλεξάς στην κατηγορία SONAR, κατακτούν το χάλκινο μετάλλιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ΠαραΟλυμπιακών Κατηγοριών που διεξήχθη στη Αθήνα.
2010: Στον Διεθνή Αγώνα Eurolymp του Ιερ στη Γαλλία Οι Βασίλης Χριστοφόρου, Αργύρης Νοτάρογλου, Θοδωρής Αλεξάς στην κατηγορία SONAR, καταλαμβάνουν την 4η Θέση.
Από το 2002 έως το 2010 οι ανάπηροι ιστιοπλόοι στις κατηγορίες 2,4 mR και Sonar είχαν δεκάδες συμμετοχές με καλά αποτελέσματα σε διεθνείς διοργανώσεις του εξωτερικού.
Ως δραστηριότητα αναψυχής…
Η ιστιοπλοΐα εκτός από άθλημα είναι και μια δραστηριότητα αναψυχής για όλους. Οι άνθρωποι με κινητικές αναπηρίες, όσο σοβαρές και αν είναι αυτές, μπορούν εύκολα και με ασφάλεια να απολαύσουν την ευχαρίστηση της πλεύσης με ένα μικρό σκάφος ή με ένα μεγαλύτερο ανοικτής θαλάσσης.
Για να γίνει βέβαια αυτό εφικτό πρέπει τα σκάφη να είναι κατάλληλα σχεδιασμένα για να υποστηρίξουν τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων. Προσβάσιμη ράμπα στην είσοδο από τον ντόκο, ανελκυστήρας, υπερυψωμένα πατώματα για να υπάρχει μόνο ένα επίπεδο και ειδικός γερανός για να μπορεί να ανεβαίνει και να κατεβαίνει κάποιος στο νερό της θάλασσας είναι κάποια από αυτά.