Αν και η καλοκαιρία στην Ελλάδα διαρκεί παραπάνω από το «ημερολογιακό καλοκαίρι», οπότε και οι δυνατότητες πλεύσης με το ιστιοπλοϊκό είναι περισσότερες, πρέπει πάντα να προετοιμαζόμαστε για τη χειμερινή περίοδο που ακολουθεί και συγκεκριμένα για τη χειμερινή συντήρηση του σκάφους μας.
Το χειμερινό «service» αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πράγματα, που επιβάλλεται να γίνεται κάθε χρόνο, με πολύ προσοχή και σωστό προγραμματισμό, ώστε το σκάφος μας να είναι έτοιμο να ταξιδέψει την ερχόμενη σαιζόν χωρίς προβλήματα και δυσάρεστες συνέπειες.
Επειδή λοιπόν θέλουμε πάντα να είμαστε προετοιμασμένοι, σας παρουσιάζουμε έναν συνοπτικό οδηγό σχετικά με το τι πρέπει να περιλαμβάνει η εκάστοτε χειμερινή συντήρηση του σκάφους μας.
Γενικά
Σημαντική αρχή για κάθε σκάφος είναι να βγαίνει από το νερό προαιρετικά ή κάθε δύο χρόνια υποχρεωτικά.
Όταν βρίσκεται εκτός νερού πρέπει να είναι τοποθετημένο πάνω σε ειδική σχάρα, σε κάποια αλάνα συνήθως κοντά στο λιμάνι που το ανελκύσαμε. Σε αυτή τη θέση πρέπει να μείνει τουλάχιστον δύο μήνες, να στεγνώσει καλά και μετά να ξαναπέσει στο νερό. Όσο διάστημα παραμένει παροπλισμένο στο νερό πρέπει να αλλάζουμε τις καλές μας πρυμάτσες με άλλα σχοινιά. Τέλος, τοποθετούμε τα μπαλόνια ή τα παραβλήματα, σωστά γύρω-γύρω και ελέγχουμε πόσο φουσκωμένα είναι και τη φθορά των σχοινιών τους.
Γενικότερα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με την επιλογή του χώρου φύλαξης του σκάφους, όσο αυτό βρίσκεται στη στεριά. Πρέπει να είναι προστατευμένο από τα διάφορα καιρικά φαινόμενα (βροχή, δυνατοί άνεμοι κτλ) και γενικότερα από οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει ζημιά.
Αμέσως μετά την ανέλκυση και την τοποθέτηση του σκάφους στη σχάρα, ξύνουμε την τραγάνα (πράσινη ουσία που πιάνουν τα ύφαλα του σκάφους) και τη στρειδώνα (σύνολο μικροοργανισμών) που έχει πιάσει στα ύφαλα, στον άξονα και την προπέλα. Η τραγάνα, εκτός του ότι κάνει κακό στο σκάφος, μειώνει σημαντικά και την ταχύτητά του. Σωστό είναι το σκάφος να βγαίνει με μια ελαφριά φυκιάδα από κάτω και όχι με τραγάνα, κάτι το οποίο σημαίνει πρόχειρη δουλειά στην προηγούμενη συντήρηση. Η τραγάνα, ειδικά στα σημεία που υπάρχουν τρύπες εισαγωγής και εξαγωγής νερού, μειώνει τη ροή του και μπορεί να τις κλείσει τελείως.
Μετά το ξύσιμο, το σκάφος πλένεται με υδροβολή (νερό με μεγάλη πίεση) και απομακρύνεται κάθε στοιχείο που έχει κολλήσει επάνω στη μουράβια.
Σε αυτό το σημείο έχουμε την δυνατότητα να ελέγξουμε το σκάφος για τυχόν χτυπήματα ή γδαρσίματα στην καρένα, στο τιμόνι και στα ύφαλα του σκάφους, τα οποία πρέπει να επιδιορθωθούν.
Επίσης αν παρατηρήσουμε φυσαλίδες, συμβουλευόμαστε έναν ειδικό για να αποκλείσουμε την πιθανότητα της όσμωσης.
Τέλος, πριν ρίξουμε στο σκάφος ξανά στη θάλασσα πρέπει να το περάσουμε με μουράβιες. Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι εάν χρησιμοποιηθούν τρία χέρια επιστρώματος, τότε αντέχουν για μία ολόκληρη σαιζόν ακόμα και για τα ταχύπλοα σκάφη.
Εσωτερικοί χώροι
Ήρθε η ώρα για καθαριότητα μεγάλης κλίμακας. Σκουπίζουμε, σφουγγαρίζουμε, πλένουμε τα καλύμματα, τα υφάσματα και γενικά οτιδήποτε χρειάζεται. Αφού πλυθούν, αποθηκεύονται σε ξηρό μέρος μέχρι να ξαναχρησιμοποιηθούν. Παράλληλα τσεκάρουμε για σπασίματα και ζημιές. Ιδιαίτερη προσοχή δίνουμε στα σωσίβια και στις ζώνες ασφαλείας.
Στις ξύλινες επιφάνειες περνάμε μια στρώση από βερνίκι. Βέβαια αυτή η διαδικασία είναι προτιμότερο να γίνεται άνοιξη που έχουμε λιγότερη υγρασία σε σύγκριση με το χειμώνα.
Ελέγχουμε τέλος τα φίλτρα, όλες τις υδραυλικές εγκαταστάσεις (για τυχόν διαρροές), τι βάνες, τις δεξαμενές κτλ.
Δεν ξεχνάμε επίσης να αφαιρέσουμε όλα τα ακριβά και ευαίσθητα όργανα, που υπάρχουν μέσα στο σκάφος και να τα αποθηκεύσουμε σε ασφαλές και ξηρό μέρος.
Εξωτερικοί χώροι
Κάνουμε και σε αυτήν την περίπτωση έναν εκτεταμένο έλεγχο. Συγκεκριμένα αφαιρούμε όλα τα σχοινιά, τα πλένουμε με σαπούνι, τα στεγνώνουμε σε σκιερό μέρος και τα αποθηκεύουμε σε χώρο που δεν έχει υγρασία. Όσα σχοινιά είναι φθαρμένα ή σάπια τα αντικαθιστούμε με καινούργια αμέσως.
Αντίστοιχη διαδικασία ακολουθούμε και με τα πανιά. Πλένουμε, επιδιορθώνουμε μικρά σχισίματα και ελέγχουμε όλα τα σημεία με προσοχή για τυχόν φθορές. Τα πανιά αποθηκεύονται μέχρι την αρχή της χρήσης τους.
Δεν ξεχνάμε να σκεπάσουμε όλα τα όργανα που υπάρχουν με σακούλα και ταινία για να τα προστατέψουμε από την υγρασία και τις καιρικές συνθήκες.
Τσεκάρουμε τα εσωτερικά μέρη του τιμονιού και την άγκυρα. Η καδένα της άγκυρας πρέπει να είναι καθαρή και όχι σκουριασμένη. Τη σκουριασμένη καδένα τη στέλνουμε αμέσως για γαλβάνισμα.
Σε γενικές γραμμές φροντίζουμε για όλες τις ανάγκες του σκάφους και ελέγχουμε την παραμικρή λεπτομέρεια. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι θα μας βγάλει ασπροπρόσωπους και την επόμενη σαιζόν.