12Ο θαλάσσιος τουρισμός με σκάφος αποτελεί έναν ιδιαίτερα διαδεδομένο τρόπο ψυχαγωγίας σε όλο τον κόσμο ενώ τα σκάφη αναψυχής κερδίζουν ένα διαρκώς αυξανόμενο κοινό. Αυτό οφείλεται μεταξύ άλλων στην εξέλιξη της τεχνολογίας, η οποία έχει βελτιώσει αισθητά τις συνθήκες διαβίωσης σε ένα σκάφος.

Το πρόβλημα του γλυκού νερού απασχολούσε ανέκαθεν όλους τους φίλους της θάλασσας.  Στο παρελθόν, κυρίως στα μικρά ιστιοφόρα, που μπορούσαν να ταξιδέψουν στην ανοιχτή θάλασσα, έχοντας την αυτονομία τους λόγω των πανιών, δεν υπήρχε εγκατάσταση και δεξαμενή γλυκού νερού. Το μόνο γλυκό νερό ήταν το πόσιμο και όλες οι υπόλοιπες ανάγκες για πλύσιμο και καθαρισμό καλύπτονταν με θαλασσινό νερό.

reyma_nero-728617Ο σκόπελος αυτός έχει πια ξεπεραστεί  μιας και όλα τα σκάφη είναι εξοπλισμένα με ειδικές δεξαμενές και έχουν εγκατεστημένη υδραυλική εγκατάσταση που επιτρέπει  την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας πόσιμου νερού. Στις μέρες μας δεν νοείται μικρό σκάφος, (μηχανοκίνητο ή ιστιοφόρο), χωρίς κάποια υποτυπώδη υδραυλική εγκατάσταση. Λόγω των αναγκών και για χάρη της αυτονομίας τα σκάφη διαθέτουν κύκλωμα γλυκού νερού.

Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση πρέπει νακάνετε χρήση του πόσιμου γλυκού νερού με μέτρο, αφού τα αποθέματα δεν είναι απεριόριστα και ο ανεφοδιασμός μια όχι και τόσο ξεκούραστη υπόθεση.

 Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν οι υψηλές θερμοκρασίες είναι ιδανικές για τη δημιουργία παρασίτων στις δεξαμενές νερού που έχουμε στο σκάφος. Γι’ αυτό, πρέπει πάντα να θυμόσαστε πως πρέπει να ρίχνετε το ειδικό προσθετικό στο νερό των δεξαμενών, για την προστασία από παράσιτα και διάφορα βακτηρίδια.

regal_2700_shower-798611

Ένα ζεστό ντους

Αν στο παρελθόν ζητούσατε να κάνετε ένα ζεστό μπάνιο μέσα στο ιστιοπλοϊκό, μάλλον θα σας περνούσαν για

τρελούς. Στις μέρες μας όμως ακούγεται απόλυτα φυσιολογικό μιας και τα περισσότερα σκάφη διαθέτουν θερμοσίφωνα για το γλυκό νερό, που λειτουργεί με τη μηχανή ή και με ηλεκτρικό ρεύμα πόλεως, όταν βρισκόμαστε σε οργανωμένη μαρίνα. Ο θερμοσίφωνας, που λειτουργεί με τη μηχανή θερμαίνει το νερό με τα νερά της κυκλοφορίας της ψύξης της, ενώ στην άλλη περίπτωση, το νερό θερμαίνεται με ηλεκτρική αντίσταση, όπως ο οικιακός θερμοσίφωνας.

Αφαλάτωση

Το θέμα πόσιμο νερό – σκάφος δεν σταματάει εδώ. Μια άλλη επιλογή είναι οι μονάδες αφαλάτωσης του θαλασσινού νερού. Πρόκειται για έναν μηχανισμό που μετατρέπει το θαλασσινό νερό σε πόσιμο. Αυτές άρχισαν να εμφανίζονται από τις 1960. Σήμερα διατίθενται και σε συσκευές compact. Ο αφαλατωτής προσφέρει ιδιαίτερη ευελιξία αφού μπορείτε να αποφύγετε την αναγκαστική επίσκεψη στο λιμάνι για ανεφοδιασμό αλλά και να ξοδέψετε όση AquaMATICcompactποσότητα νερού επιθυμείτε. Η δεξαμενή σας πλέον είναι η θάλασσα.

Με την τοποθέτηση ενός αφαλατωτή στο σκάφος, έχουμε άμεσα μια αστείρευτη πηγή γλυκού νερού από τη θάλασσα, για όλες τις ανάγκες μας, από πόσιμο μέχρι νερό για το πλύσιμο του καταστρώματος και βέβαια σε μια ποιότητα πολύ καλύτερη από αυτή, που μας παρέχει το δίκτυο νερού της πόλης. Επίσης, Η τεχνολογία έχει κατορθώσει να μετατρέψει τους μεγάλους αφαλατωτές των πλοίων σε μίνι «διυλιστήρια» επεξεργασίας του θαλασσινού νερού, που μπορούν να τοποθετηθούν όχι μόνο στο μηχανοστάσιο ενός μικρού σκάφους, αλλά και σε ντουλάπια, κάτω από κουκέτες και γενικά σε μικρούς αποθηκευτικούς χώρους.

Aquawhisper_compactΈνα ερώτημα που προκύπτει είναι κατά πόσο το «γλυκό νερό» του αφαλατωτή είναι πόσιμο. Κατάλληλο δηλαδή για άμεση κατανάλωση. Το συγκεκριμένο νερό μπορούμε να το πιούμε με ορισμένες προϋποθέσεις.  Το νερό, το οποίο μόλις έχει παραχθεί από τον αφαλατωτή και κατευθύνεται προς τη δεξαμενή είναι πόσιμο. Από τη στιγμή όμως, που αποθηκεύεται γίνεται αμφισβητήσιμο, για το λόγο ότι είναι αγνό και ευπρόσβλητο σε κάθε είδους μικροβιακή ανάπτυξη. Για να μπορούμε να το πιούμε με απόλυτη ασφάλεια υπάρχουν τρεις τρόποι:

  • Να χλωριώνεται με ποσοτική και περιοδική αναλογία.
  • Να περνά από υπεριώδη ακτινοβολία (UV sterilizer).
  • Να περάσει από τελικό στάδιο μικροφιλτραρίσματος στη βρύση του πόσιμου νερού, που είναι αποδεδειγμένα ο ασφαλέστερος τρόπος.

24-05-0007Η διαδικασία αφαλάτωσης απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερα σκάφη. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν συναντάμε αφαλατωτές και  σε μικρότερα.