Η στιγμή που αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος του σκάφους σου, είναι αυτή που το βλέπεις να ορθώνεται μπροστά σου επιβλητικό και μεγαλοπρεπές, κατά τη διάρκεια της ανέλκυσης του.
Μαζί με το μεγαλείο όμως, εμφανίζονται και πολλές από τις αδυναμίες του. Έξω από τα νερά του, κάθε σκάφος φαίνεται ευάλωτο και για αυτό και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, ώστε η διαδικασία ανέλκυσης –καθέλκυσης να γίνεται με το καλύτερο δυνατό τρόπο.
Η παραπάνω διαδικασία επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους. Ας δούμε τους σημαντικότερους.
Γερανός, ο κλασικός
Η πιο απλοποιημένη μορφή είναι αυτή του γερανού, που «βγάζει» κυρίως μικρά σε βάρος σκάφη, που στη συνέχεια μεταφέρονται πάνω σε ειδικά trailers στη θέση που θα παραμείνουν τακαρισμένα, πάνω σε ειδικές βάσεις. Είναι μια μέθοδος που εφαρμόζεται σε πολλές μαρίνες, οι οποίες διαθέτουν χερσαίο χώρο, χωρίς όμως άλλες δυνατότητες και υπηρεσίες, παρά μόνον από εξωτερικά συνεργεία.
Τravel lift
Το travel lift είναι στην ουσία ένας μεγάλος «γερανός» σαν πύργος, που κινείται πάνω σε ρόδες. Το σκάφος μπαίνει στη νηοδόχο και πιάνεται με από ιμάντες σε ορισμένα από τον κατασκευαστή του σκάφους σημεία, ανάλογα με το μέγεθός του. Στην πιο απλή μορφή του πιάνεται και σηκώνεται με δύο ιμάντες, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται ανάλογα με το μέγεθος για καλύτερη στήριξη της κατασκευής σε πολλά σημεία. Αφού βγει από το νερό, το travel lift μεταφέρει το σκάφος στο σημείο, όπου θα τακαριστεί και θα κάτσει πάνω σε ειδικές βάσεις στη στεριά. Επειδή ο χερσαίος χώρος κάθε ναυπηγείου είναι πολύτιμος και το πλάτος του travel lift είναι μεγάλο, σε πολλές περιπτώσεις το σκάφος εναποτίθεται πάνω σε ειδικό όχημα, που μοιάζει με σαρανταποδαρούσα, λόγω του μεγάλου αριθμού των τροχών του και στη συνέχεια «ταξιδεύει» στη στεριά μέχρι το σημείο που θα τακαριστεί και θα κάτσει πάνω στο ειδικό λίκνο.
Υδραυλικό trailer
Το υδραυλικό trailer είναι ένα σύστημα ανέλκυσης εύκολο και γρήγορο. Το σκάφος έρχεται πάνω από το trailer, η καρίνα του κάθεται στον κεντρικό άξονα, ενώ τα μαξιλάρια ελέγχονται με υδραυλικό τρόπο και έρχονται να «αγκαλιάζουν» τα ύφαλα, στηρίζοντάς το σκάφος. Στη συνέχεια, το trailer οδηγείται ρυμουλκούμενο στο χερσαίο χώρο που θα μείνει το σκάφος, όπου τακάρεται και κάθεται πάνω στις ειδικές βάσεις.
Synchro lift
Το synchro lift είναι ένα από τα ασφαλέστερα μηχανήματα ανέλκυσης και καθέλκυσης για μεγαλύτερα σκάφη. Το synchro lift είναι στην ουσία ένα travel lift, που κινείται πάνω σε ράγες και οι οποίες εισχωρούν υπό κλίση αρκετά μέσα στη νηοδόχο. Το σκάφος έρχεται και κάθεται με την ίσαλό του πάνω σε ένα είδος «βαγονιού» και στη συνέχεια, με τη βοήθεια ιμάντων που το συγκρατούν σε κατακόρυφη θέση, το σκάφος σύρεται έξω, πάντα πάνω στο «βαγόνι», τοποθετείται πάνω σε μια ειδική «σαρανταποδαρούσα» που το «ταξιδεύει» στη στεριά, τακάρεται και στηρίζεται πάνω στις ειδικές βάσεις. Το synchro lift μπορεί ακόμα να λειτουργήσει και με ένα σύστημα από ράγες, που μπορούν να μεταφέρουν το σκάφος στη στεριά, αυτό όμως προϋποθέτει και ένα ολόκληρο δίκτυο από «σιδηροδρομικές» γραμμές, που διασχίζουν προς κάθε κατεύθυνση, πράγμα που δεν εξυπηρετεί τη διευθέτηση του χερσαίου χώρου.