Πλάτωνας Ροδουσάκης
Όλοι όσοι ασχολούνται με την ιστιοπλοΐα γνωρίζουν καλά ότι στην συγκεκριμένη ενασχόληση, υπάρχουν κρυμμένα πολλά μυστικά. Μυστικά που εμείς θα προσπαθήσουμε να αποκαλύψουμε με τη βοήθεια των ειδικών.
Η προσπάθεια μας ξεκινά με τον κ. Πλάτωνα Ροδουσάκη, ιδιοκτήτη της PlatonSea*, ο οποίος θα μας μιλήσει για τον κόσμο των πανιών.
H PlatonSea είναι μία από τις καλύτερες και πιο έμπειρες εταιρείες στον χώρο της κατασκευής πανιών. Οι υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που παρέχει αφορούν επίσης την επισκευή και συντήρηση των ιστίων.
Πανιά από την αρχή
Όσοι αποφασίσουν να παραγγείλουν νέα πανιά, καλό είναι να γνωρίζουν ποια είναι η διαδικασία και τi ακριβώς περιλαμβάνει. Σύμφωνα με τον κ. Ροδουσάκη: «Το πρώτο βήμα πριν από κάθε νέα παραγγελία είναι η συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών που αφορούν το σκάφος, πάνω στο οποίο θα κατασκευαστούν τα πανιά». Με λίγα λόγια ο τύπος του σκάφους, η χρονολογία κατασκευής του καθώς και οι βασικές διαστάσεις. Αυτές περιλαμβάνουν το μήκος του καταρτιού, της μάτσας, την απόσταση από την πλώρη μέχρι το άλμπουρο καθώς και την απόσταση της μάτσας από το άλμπουρο . «Στη συνέχεια, γίνεται μια πρώτη προσφορά στον ενδιαφερόμενο με βάση το είδος του πανιού που συζητάμε. Στην προσφορά αυτή περιγράφεται αναλυτικά το κόστος και όλες οι άλλες παράμετροι που μπορεί να περιλαμβάνει η διαδικασία.» Όταν μιλάμε για παραμέτρους εννοούμε όλα τα επιπλέον χαρακτηριστικά που αφορούν τα πανιά. «Ως προς το πανί της μαΐστρας, αν θα είναι με μπανέλες κανονικές ή σε όλο το μήκος πανιού, το πόσες μούδες θα έχει και με τι σύστημα θα αναβαινοκαταβαίνει πάνω στο άλμπουρο. Ως προς το τη τζένοα τώρα, αν θα τοποθετηθεί ένα αφρώδες υλικό το οποίο βοηθάει το πανί να τυλίγεται ομοιόμορφα κατά το μουδάρισμα, διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο το αρχικό του σχέδιο. Μια ακόμη επιλογή έχει να κάνει με τη χρήση αντηλιακού υλικού (UV) στο πίσω μέρος του πανιού, στον αετό ή στην ποδιά, το κάτω δηλαδή μέρος του πανιού.»
«Όλα γίνονται πάντα σε συνεννόηση με τον πελάτη. Πολλές φορές του δίνουμε και μια δεύτερη προσφορά, την επιλογή δηλαδή ενός δεύτερου πανιού έτσι ώστε να μπορεί να αποφασίσει καλύτερα.»
«Όταν παρθεί η απόφαση, επισκεπτόμαστε και οι ίδιοι το σκάφος κάνοντας την μέτρηση των λεπτομερειών. Κατά τη διαδικασία αυτή πρέπει να έχουν αφαιρεθεί τα προηγούμενα πανιά (αν υπάρχουν) και δεν πρέπει να φυσάει για να μπορεί η μέτρηση να είναι εφικτή. Επιπλέον με τις μετρήσεις, βγάζουμε και κάποιες φωτογραφίες κάποιων σημείων του σκάφους, όπως η σύνδεση του καταρτιού με το άλμπουρο, το roller μπροστά στη τζένοα κ.α. Έπειτα ξεκινάει η κατασκευή των πανιού. Ο χρόνος παράδοσης του είναι 3 -4 εβδομάδες.»
Το τελευταίο στάδιο, σύμφωνα με το κύριο Ροδουσάκη είναι η τοποθέτηση των πανιών. «Αν χρειαστεί πολλές φορές βγαίνουμε και για δοκιμή (sea-trial). Μια διαδικασία που συμβαίνει οπωσδήποτε με τα αγωνιστικά σκάφη, μιας και οι απαιτήσεις εκεί είναι διαφορετικές.»
Συντήρηση
To θέμα της συντήρησης των πανιών έχει πολύ μεγάλη σημασία, καθώς επηρεάζει άμεσα τη διάρκεια ζωής τους. Εμείς ρωτήσαμε για να μάθουμε περισσότερα.
«Η καλύτερη συμβουλή για την συντήρηση ενός πανιού σχετίζεται άμεσα με την καλή και σωστή χρήση του. Είναι σημαντικό να φροντίζουμε ώστε το πανί να χτυπιέται στον αέρα όσο το δυνατό λιγότερο. Το χτύπημα αυτό συμβαίνει κυρίως όταν το πανί σηκώνεται ή όταν κατεβαίνει. Για μια συμβατική μαΐστρα, για παράδειγμα, ο χρόνος που απαιτείται για να φτάσει από τη μάτσα μέχρι την κορυφή και το ανάποδο πρέπει να είναι πολύ μικρός, να γίνονται όλα δηλαδή πολύ γρήγορα, αφού μέσα σε αυτό το διάστημα το πανί χτυπιέται από τον αέρα. Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται δραστικά η διάρκεια ζωής του. Χτύπημα έχουμε επίσης όταν κάνουμε αργό τακ η γενικότερα σε λάθους χειρισμούς.»
Για αυτό το λόγο, τα σημεία στα οποία συνήθως συναντάμε τις περισσότερες φθορές είναι στον αετό (πίσω μέρος πανιού) και στο μπροστινό του μέρος. Τα σημεία δηλαδή που είναι πιο ευάλωτα στον αέρα.
Πέρα όμως από τη σωστή χρήση, κάθε ιστιοπλόος πρέπει να είναι σε θέση να επιδιορθώνει, έστω και προσωρινά, ορισμένες μικρές ζημιές στα πανιά. «Αν για παράδειγμα ο ιδιοκτήτης εντοπίσει κάποιο μικρό ξήλωμα και δεν είναι σε θέση να το πάει για επισκευή, μπορεί με μια ειδική βελόνα να το ράψει μόνος του. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να κολλήσει ένα ειδικό αυτοκόλλητο μέχρι να το πάει σε έναν επαγγελματία για επιδιόρθωση.»
Τέλος, ο κ Ροδουσάκης τονίζει ότι εξίσου σημαντικό είναι και το σωστό πλύσιμο των πανιών. «Το σωστό πλύσιμο γίνεται πάντα με γλυκό νερό και με ειδικό σαπούνι. Το αλάτι είναι το στοιχείο που διαβρώνει περισσότερο ένα πανί για αυτό και το πλύσιμο με γλυκό νερό επιβάλλεται. Ένα άλλο μυστικό είναι το σωστό στέγνωμα. Πρέπει να αφήνουμε τα πανιά τα στεγνώσουν πολύ καλά προτού τα ξαναχρησιμοποιήσουμε. Επιβάλλεται επίσης κατά τη διάρκεια του χειμώνα να φυλάγονται σε σκιερό και ξηρό μέρος. Ποτέ δεν αφήνουμε τα πανιά μας τυλιγμένα είτε μέσα στο άλμπουρο είτε πάνω στη μάτσα.»
Ακολουθώντας όλα τα παραπάνω μπορούμε να επιτύχουμε μια σημαντική επιμήκυνση του μέσου όρους ζωής των πανιών. Βέβαια, όπως επισημαίνει και ο ειδικός μας, αυτό έχει να κάνει με την ύφανση του πανιού. Δεν σχετίζεται με την ποιότητα αλλά με το υλικό κατασκευής.
Βασικοί τύποι πανιών (ως προς το ύφασμα) για ιδιωτική χρήση.
Dacron
Πολυεστερικό πανί με ανθεκτικότητα.
Dacron square
Πρόκειται για την ενισχυμένη έκδοση του Dacron. Εφαρμόζεται μια ειδική τεχνοτροπία (square) η οποία κάνει το πανί πιο ελαφρύ αυξάνοντας την ανθεκτικότητα του.
Laminate
Πρόκειται για πολλά κομμάτια πανιών κολλημένα ώστε να εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διάρκεια και αντοχή. Επίσης τα πανιά αυτά διαθέτουν διαγώνιες ραφές (radial cut)
Hydra net
Περιέχουν το Spectra, υλικό αυξημένης ανθεκτικότητας.
Πανιά και οικονομική κρίση
«Στις μέρες μας, ο κόσμος το έχει γυρίσει περισσότερο στις επισκευές παρά στην αγορά καινούριων πανιών.» Με αυτό τον τρόπο σχολιάζει ο κ. Πλάτωνας Ροδουσάκης την επίδραση της οικονομικής κρίσης στον τομέα της αγοράς των πανιών. «Καταφέρνουμε και προχωράμε γιατί έχουμε πολλές δραστηριότητες. Σαφώς και υπάρχει διαφορά από προηγούμενες εποχές.»
*H PlatonSea (Πλάτωνας Ροδουσάκης) παρέχει υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης Ιστιοπλοϊκών σκαφών και ειδικότερα στις αρματωσιές τους. Αντιπροσωπεύει την UK HALSEY Sailmakers ένα από τα παλαιότερα γκρουπ ιστιοραφείων στην Αμερική. Αυτή τη στιγμή με 52 ιστιοροφεία ανά τον κόσμο είναι σε θέση να προσφέρει πανιά υψηλής ποιότητας χρησιμοποιώντας τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, σε πελάτες οπουδήποτε ανά τον κόσμο, με 2 χρόνια εγγύηση. Εκτός από την προμήθεια νέων πανιών , η PlatonSea μπορεί επίσης να επισκευάσει- μετασκευάσει το υπάρχον πανί, ή να κατασκευάσει εκ νέου καλύμματα, spray hood, bimini top, δερμάτινα καλύμματα για τα τιμόνια και τους σταυρούς των καταρτιών. Επίσης αντιπροσωπεύει τα πιστοποιημένα με ISO 9001-2000 συστήματα αυξομειώσεως ιστίων (Roller Furling) της εταιρείας Admiral με 10 χρόνια εγγύηση.