a1Υπάρχουν πολλά κριτήρια και προϋποθέσεις για την αγορά ενός ιστιοπλοϊκού. Το μεγαλύτερο δίλλημα όμως όλων είναι… καινούριο ή μεταχειρισμένο. Εμείς, θα σας παραθέσουμε τα θετικά και τα αρνητικά και στις δύο περιπτώσεις, και ελπίζουμε να σας διαφωτίσουμε και να σας βοηθήσουμε να επιλέξετε, πιο εύκολα, το σκάφος που σας ταιριάζει.

Συνοπτικά, αρχικά να αναφέρουμε το αυτονόητο, ότι ένα μεταχειρισμένο σκάφος κοστίζει πολύ λιγότερο και είναι καλύτερα εξοπλισμένο από ένα καινούριο.

Επίσης, έχει δοκιμασμένες επιδόσεις και η αξιοπιστία του μπορεί να εξακριβωθεί. Ωστόσο, στα μεταχειρισμένα ίσως οι δαπάνες για επισκευές και αναβαθμίσεις να είναι πολλές και να χρειαστεί να βάλετε βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Από την άλλη πλευρά, το καινούριο σκάφος σίγουρα δεν χρειάζεται καμία επισκευή και έχει πλήρη εγγύηση. Το αρνητικό είναι ότι χάνει αμέσως την οικονομική του αξία, από την στιγμή που θα ακουμπήσει στο νερό. Ενώ, θα χρειαστεί να ξοδέψετε σίγουρα κι άλλα χρήματα για τον πλήρη εξοπλισμό του.

Που θα βρείτε πληροφορίες

Για τα καινούρια σκάφη, οι εκθέσεις σκαφών είναι η καλύτερη επιλογή για αγορά. Εκεί, μπορείτε να συγκρίνετε τα διαφορετικά μοντέλα και να διαπραγματευτείτε με τους ανταγωνιστικούς κατασκευαστές την τιμή.

Αν πάλι θέλετε να αγοράσετε μεταχειρισμένο, μπορείτε να επισκεφτείτε μάντρες γνωστών εταιρειών, ή ακόμη και να ανατρέξετε σε αγγελίες από κλαδικά περιοδικά του χώρου, καθώς και ανάλογα ηλεκτρονικά site που υπάρχουν στο διαδίκτυο.

a2Αν πάλι βαριέστε την διαδικασία του ψαξίματος, μπορείτε να το αναθέσετε σε έναν μεσίτη μεταχειρισμένων σκαφών. Αυτοί, έχουν ένα ευρύ δίκτυο επαφών και καταλόγων σκαφών, γεγονός που μπορεί να συμβάλλει στην εύκολη εύρεση του κατάλληλου σκάφους. Όταν λοιπόν βρείτε το μεταχειρισμένο σκάφος που θέλετε να αγοράσετε, ο μεσίτης θα σας δώσει να υπογράψετε ένα συμβόλαιο αγοράς. Βέβαια, ισχύει ότι και στους μεσίτες των σπιτιών… έχουν και αυτοί την προμήθεια τους, που συνήθως είναι ένα 10% από τη τιμή πώλησης. Εάν είστε διατεθιμένοι να δώσετε αυτά τα χρήματα προχωρήστε σε αυτή τη λύση, απλά να βεβαιωθείτε, ότι το συμβόλαιο σας εξασφαλίζει τόσο τη δοκιμή, όσο και την επιθεώρηση του σκάφους.

Η καλύτερη εποχή για αγορά σκάφους

Αναμφισβήτητα οι αρχές του φθινοπώρου είναι η καλύτερη εποχή τόσο για καινούριο, όσο και για μεταχειρισμένο σκάφος.

Για την περίπτωση νέου σκάφους, θα είστε σίγουροι ότι θα σας παραδοθεί έγκαιρα για την επόμενη σεζόν. Επίσης, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τυχόν προσφορές ή εκπτώσεις, που κατά κανόνα προσφέρουν στα ναυτικά σαλόνια τα ναυπηγεία.

Για την περίπτωση αγοράς μεταχειρισμένου σκάφους, μπορεί επίσης να πετύχετε καλύτερη τιμή, καθώς ο ιδιοκτήτης του, προς πώληση σκάφους, είτε θα χρειάζεται το κεφάλαιο για την αντικατάστασή του με ένα άλλο, είτε μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, που δεν του βγήκαν όπως θα ήθελε, θα βιάζεται να το ξεφορτωθεί, προς αναζήτηση διαφορετικού αντικειμένου απασχόλησης.

Αγορά μεταχειρισμένου σκάφους

Ας υποθέσουμε ότι αποφασίσατε να στραφείτε σε μεταχειρισμένο σκάφος. Η καλύτερη μέθοδος για να μην πιαστείτε κορόιδα, είναι η έρευνα πριν την αγορά. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον κατασκευαστή για το συγκεκριμένο μοντέλο, για το αν έγινε ποτέ επιστροφή λόγω ζημιών ή επισκευές.

Έπειτα, μαζί με κάποιον ειδικό θα ξεκινήσει η επιθεώρηση του σκάφους. Η πρώτη αξιολόγηση πρέπει να ξεκινήσει από τον κινητήρα. Σκεφτείτε ότι πρόκειται για μεταχειρισμένο σκάφος, που σημαίνει, ότι είχε χρόνια επαφή με το θαλασσινό νερό, που είναι διαβρωτικό. Μερικές χρήσιμες συμβουλές, για σημάδια φθοράς, πέρα από το να έχετε ένα τεχνικό μαζί σας, είναι να δείτε αν υπάρχει λάδι στο σκάφος, γιατί αυτό μπορεί να είναι μια ένδειξη διαρροής λαδιού. Επίσης, να έχετε τα μάτια ανοιχτά για σπασμένους ή ραγισμένους σωλήνες. Μπορείτε να τραβήξετε ένα βύσμα της μηχανής και να δείτε αν μοιάζει με a3καινούριο ή καμένο. Εάν το εσωτερικό του βύσματος αντιστοιχεί στη δεύτερη περίπτωση, σημαίνει ότι δεν έχει συντηρηθεί καλά η μηχανή. Εάν δε, υπάρχει άσπρη σκόνη στη μηχανή σημαίνει ότι ανεβάζει θερμοκρασία εύκολα. Επιπλέον, η κατάσταση του λαδιού παίζει σημαντικό ρόλο, γιατί αν το λάδι μοιάζει με γαλακτώδης, υπάρχει το ενδεχόμενο να έχει μπει νερό στη μηχανή, γεγονός που προμηνύει σοβαρά μηχανικά προβλήματα. Τέλος, να μην ξεχάσετε να κάνετε έλεγχο συμπίεσης της μηχανής.

Πέραν της μηχανής όμως, για να σιγουρευτείτε ότι τα έχετε τσεκάρει όλα θα πρέπει να:

– Δείτε τον έλεγχο του τιμονιού και όλα τα καλώδια.

– Ενεργοποιήσετε όλα τα συστήματα: αντλία, φυσητήρα (blower), φώτα, στέρεο, νεροχύτης, θερμάστρα, air condition, γεννήτρια κτλ.

΄- Βεβαιωθείτε, ότι όλα τα εξαρτήματα είναι σφιχτά δεμένα, καθώς και την κατάσταση των πλευρικών.

– Ανοίξετε και κλείσετε τα φινιστρίνια, για να σιγουρευτείτε ότι είναι εντάξει.

– Ελέγξετε το δοχείο καυσίμων και να βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχει ένδειξη διαρροής.

– Είναι όλες οι μπαταρίες ασφαλώς δεμένες σε αντιόξινα δοχεία.

– Εκτελέστε έναν έλεγχο έξω από το νερό για ραγίσματα.

– Δείτε αν είναι η προπέλα και το ποδάρι ίσιο.

– Δείτε αν μυρίζει μούχλα η καμπίνα.

– Ελέγξετε όλες τις ενώσεις και τις βίδες και να βεβαιωθείτε ότι δεν είναι χαλαρές, καθώς και ότι δεν στάζει από πουθενά νερό.

– Ελέγξετε τα ηλεκτρολογικά εξαρτήματα και τα καλώδια για σκουριά.

Εάν θέλετε πάλι, για πιο λεπτομερή έλεγχο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν επιθεωρητή μεταχειρισμένων σκαφών. Πρόκειται για ανθρώπους με ανάλογη άδεια και ειδίκευση στην κατασκευή σκαφών, που γνωρίζουν τα θέματα ασφαλείας και τους νόμους κατασκευής, καθώς και τις προδιαγραφές. Σκεφτείτε, ότι ορισμένες τράπεζες απαιτούν επιθεώρηση του σκάφους πριν δώσουν το δάνειο. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι συνήθως οι επιθεωρητές σκαφών χρησιμοποιούνται για σκάφη μεγαλύτερα από 25 πόδια, αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις.

Φυσικά, πρέπει να είστε παρών την ώρα που διεξάγεται η έρευνα, τόσο για να βλέπετε τις εκτιμήσεις, αλλά και για να ρωτάτε πράγματα που δεν γνωρίζετε. Τέλος, να επιστήσουμε την προσοχή σας στο εξής, δεν πρέπει να εμπιστευτείτε παλαιότερη επιθεώρηση και να επαναπαυτείτε, διότι μπορεί από εκείνη την χρονική στιγμή να έχουν προκύψει πολλά νέα προβλήματα στο σκάφος.

Ο έλεγχος εν πλω…

Εάν αγοράζατε ένα αυτοκίνητο θα ζητούσατε ένα test drive, το ίδιο λοιπόν θα ζητήσετε και για το σκάφος σας. Στην βόλτα σας λοιπόν με το πιθανό απόκτημα σας, θα κάνετε κάποιες δοκιμές για να βεβαιωθείτε για την αξιοπιστία του σκάφους.

Αρχικά, θα ανοίξετε όλα τα πανιά και θα ελέγξετε τόσο αυτά, όσο και τα κατάρτια που θα είναι πλέον φορτωμένα με τα ιστία.

Κάντε μανούβρες, για να διαπιστώσετε πόσο εύκολα και γρήγορα ανταποκρίνεται το τιμόνι, δείτε στις χαμηλές ταχύτητες πως αντιδρά η πλώρη, παρατηρήστε πόσο γρήγορα πλανάρει το σκάφος, κάντε σλάλομς, μεγάλες και έντονες στροφές σε διάφορες ταχύτητες για να δείτε πως αντιδράει το σκάφος. Πηγαίνετε ακόμη και στην καμπίνα για να δείτε πως είναι το ταξίδι στο εσωτερικό του σκάφους.

Οδηγήστε για αρκετή ώρα το σκάφος για να φανεί τυχόν υπερθέρμανση του κινητήρα, ενώ μην ξεχάσετε να ελέγξετε την πίεση του λαδιού.

Τέλος, τσεκάρετε αν όλα τα όργανα και ο εξοπλισμός λειτουργούν σωστά.

Στην τελική ευθεία

Αν μείνατε ευχαριστημένοι με την κατάσταση του σκάφους και αποφασίσατε να το αγοράσετε, προσέξτε η γραπτή συμφωνία αγοραπωλησίας να είναι ακριβής, όσον αφορά τους τρόπους πληρωμής, τυχόν επισκευές που ζητήσατε να γίνουν, τον επιπλέον εξοπλισμό που περιλαμβάνεται στο σκάφος, την ημερομηνία παραλαβής και ό,τι άλλο έχετε συμφωνήσει.

Τα απαραίτητα χαρτιά για την αγορά καινούριου σκάφους

Στο πλησιέστερο λιμεναρχείο της περιοχής σας, θα συμπληρώσετε μια αίτηση έχοντας τα παρακάτω δικαιολογητικά:

-Τίτλο κυριότητας λέμβου (τιμολόγιο)

-Τίτλο κυριότητας μηχανής (τιμολόγιο)

-Μέγιστη συνεχής ιπποδύναμη (επίσημος κατάλογος κατασκευαστή ή βεβαίωση)

-Βεβαίωση κατασκευαστή (Νηογνώμονα, κατασκευαστή παρομοίων σκαφών, ή διπλωματούχου, πτυχιούχου μηχανικού)

-Πιστοποιητικό CE – Δήλωση πιστότητας – Δήλωση συμμόρφωσης

-Φωτογραφία σκάφους

-Δυο φωτογραφίες ιδιοκτήτη

-Τριπλότυπο ΕΚΟΕΜΝ 3€

-Ε.Δ.N.1599/86

-Υπεύθυνη Δήλωση ότι ούτε το σκάφος, ούτε η μηχανή είναι καταχωρημένα σε ΒΕΜΣ άλλης Λιμενικής Αρχής και ότι ο ΑΦΜ, που αναγράφεται στην αίτηση είναι πραγματικός και μοναδικός

Αμέσως με την εγγραφή του σκάφους, εκδίδεται η άδεια εκτέλεσης πλόων, για την έκδοση της οποίας χρειάζεται:

-Υπεύθυνη δήλωση για το ότι το σκάφος φέρει όλα τα προβλεπόμενα εφόδια που αναφέρονται στην άδεια εκτελέσεως πλόων είναι σε ικανοποιητική κατάσταση και δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης της ισχύος τους

-Φωτογραφία ιδιοκτήτη

-Τριπλότυπο υπέρ Μ.Τ.Ν. τριών 3€

-Τετραπλότυπο υπέρ Λ.Α. δεκατεσσάρων και εξήντα επτά (14,7)€

-Η Άδεια Εκτέλεσης Πλόων για τα Ερασιτεχνικά σκάφη ισχύει για τέσσερα χρόνια από την ημέρα κατάθεσης των δικαιολογητικών. Θα πρέπει λοιπόν κάθε τέσσερα χρόνια και πριν την λήξη της να ανανεώνεται.

Τα δικαιολογητικά και διάφορα παραστατικά αλλάζουν συχνά.Καλό είναι να συμβουλεύεστε τις τοπικές Λιμενικές Αρχές κι Εφορίες.