Μπορεί να φαντάζει εργένικος τρόπος ζωής το να κατοικείς μόνιμα σε ένα σκάφος, όμως είναι περισσότερο η αγάπη για τη θάλασσα που σπρώχνει κάποιον να κάνει κάτι τέτοιο, εξάλλου υπάρχουν πολλά ζευγάρια, που έχουν πάρει την απόφαση να πάρουν σβάρνα τα λιμάνια του κόσμου… και όχι τα βουνά!
Τα ιστιοπλοϊκά σκάφη προσφέρουν άνετη διαμονή. Κρεβατοκάμαρα, σαλονάκι, τουαλέτα, ντους και κουζίνα… δεν χρειάζεται κανείς και τίποτα άλλο!
Σίγουρα, το καλοκαίρι είναι πιο εύκολη η ζωή και πιθανόν να σας επισκέπτονται περισσότερο οι φίλοι σας, αλλά και ο χειμώνας δίνει ένα διαφορετικό χρώμα στη θάλασσα και παράλληλα χρωματίζει με διαφορετικές πινελιές την καθημερινότητα σας, στο σκάφος.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για ένα ζεστό «σπιτικό», ακόμη και στην καρδιά του χειμώνα! Για παράδειγμα, για να μην έχετε υγρασία μπορείτε να έχετε έναν ξηραντήρα, και το πρόβλημα λύνεται οριστικά. Μάλιστα, εφόσον «διώξετε» την υγρασία, θα έχετε και λιγότερο κρύο.
Σχετικά με την κατανάλωση ρεύματος, εάν τοποθετήσετε ηλιακές πλάκες (φωτοβολταϊκά) λύνετε για πάντα, κάθε πρόβλημα ηλεκτροδότησης.
Πέρα από την αγάπη για τη θάλασσα, δεν είναι λίγοι αυτοί που στρέφονται περισσότερο στη λύση του να κάνουν μόνιμη κατοικία το ιστιοπλοϊκό τους, για οικονομικούς λόγους, εφόσον στοιχίζει λιγότερο!
Όσοι δε, δεν διαθέτουν σκάφος, βλέπουν ως πιο λογική και εφικτή την αγορά ενός ιστιοπλοϊκού, ως μόνιμη κατοικία, από την αγορά ενός σπιτιού.
Τα μηνιαία έξοδα για μαρίνα (αναλόγως με το που θα δέσετε), νερό, ρεύμα, πετρέλαιο (ή βενζίνη), είναι σε αναλογία λιγότερα από τα έξοδα ενός σπιτιού.
Απλά, πρέπει να σημειώσουμε ότι το σκάφος πρέπει να βγαίνει στη στεριά για να στεγνώνει, τουλάχιστον για ένα μήνα. Σίγουρα θα βρείτε κάποιο φίλο να σας φιλοξενήσει το διάστημα αυτό, ή γείτονα σας από την μαρίνα! Ωστόσο, είναι γεγονός ότι και στην στεριά μπορεί κάποιος να μείνει επάνω στο σκάφος. Υπάρχουνε μακριές σκάλες! Τουαλέτα και μπάνια μπορείτε να χρησιμοποιήσετε της μαρίνας.
Επίσης, να υπενθυμίσουμε ότι το σκάφος πρέπει να το κουνάτε κάθε τόσο, ειδάλλως όταν θα θελήσετε να πάτε κάπου, αυτό δεν θα κουνιέται!
Τα τεκμήρια για τα σκάφη
Για τα ιστιοπλοϊκά σκάφη αναψυχής, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσής τους για το 2010, ορίζεται ως εξής στον παρακάτω πίνακα:
Μήκος σκάφους |
Μέχρι 5 έτη |
5 μέχρι και 10 έτη |
Πάνω από 10 έτη |
7 |
4.000 |
3.600 |
3.200 |
8 |
5.000 |
4.500 |
4.000 |
9 |
6.000 |
5.400 |
4.800 |
10 |
7.000 |
6.300 |
5.600 |
11 |
9.500 |
8.550 |
7.600 |
12 |
12.000 |
10.700 |
9.600 |
13 |
17.000 |
15.300 |
13.600 |
14 |
22.000 |
19.800 |
17.600 |
15 |
27.000 |
24.300 |
21.600 |
16 |
34.500 |
31.050 |
27.600 |
17 |
42.000 |
37.800 |
33.600 |
18 |
49.500 |
44.550 |
39.600 |
19 |
59.500 |
53.550 |
47.600 |
20 |
69.500 |
62.550 |
55.600 |
21 |
79.500 |
71.550 |
63.600 |
Από 22μ & άνω |
+17.500 |
+15.750 |
+14.000 |
Τα παραπάνω ποσά του πίνακα διπλασιάζονται εάν πρόκειται για μηχανοκίνητα σκάφη.
Ο αρμόδιος κλαδικός φορέας ΣΕΚΑΠΛΑΣ ΠΕΕΥ (Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών και Άλλων Σκαφών, Παρελκομένων, Εξαρτημάτων, Εμπόρων & Υπηρεσιών) σε πρόσφατη ανακοίνωση του διευκρινίζει τα εξής:
Για τα μηχανοκίνητα σκάφη αναψυχής κάτω των δέκα (10) μέτρων και, αντίστοιχα, για τα ιστιοπλοϊκά σκάφη αναψυχής κάτω των δεκαπέντε (15) μέτρων
– Δεν ισχύουν τεκμήρια.
– Δεν ισχύουν τέλη κυκλοφορίας.
– Δεν ισχύει η έκτακτη εισφορά.
Οι όποιες επιβαρύνσεις ανακοινώθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών αφορούν αποκλειστικά σκάφη αναψυχής πάνω από δέκα (10) μέτρα, όταν πρόκειται για μηχανοκίνητα ή αντίστοιχα πάνω από δεκαπέντε (15) μέτρα, όταν πρόκειται για ιστιοπλοϊκά.
Πιο εξοικειωμένοι οι ξένοι…
Στην Ελλάδα μπορεί ακόμη να είναι σε νηπιακή κατάσταση η μόνιμη διαβίωση σε σκάφος, στο εξωτερικό όμως έχει σίγουρα ενηλικιωθεί!Κάθε λιμάνι της Μεσογείου αποτελεί για πολλούς ευρωπαίους ιστιοπλόους πιθανό χώρο διαμονής. Κάποιος θα μπορούσε και να τους αποκαλέσει νομάδες του νερού, καθώς το καλοκαίρι αρμενίζουνε σε διάφορους όρμους και ακτογραμμές και το χειμώνα απαγκιάζουν στις μαρίνες.
Μην θεωρήσετε ότι όσοι επιλέγουν αυτόν τον τρόπο ζωής δεν έχουν υποχρεώσεις. Η ιδέα της διαβίωσης στο σκάφος κερδίζει έδαφος και σε παραγωγικούς ανθρώπους, που επωφελούνται από τις δυνατότητες που τους δίνει η πρόοδος της τεχνολογίας για κατ’ οίκον εργασία, αλλά και σε οικογένειες με παιδιά. Μην σας φαίνεται παράξενο το ότι οικογένειες επιλέγουν αυτόν τον τρόπο ζωής. Εάν αναρωτιέστε πως είναι εφικτό, αναλογιστείτε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα των χωρών της Βόρειας Ευρώπης επιτρέπει στους γονείς να αναλάβουν, για μία σχολική χρονιά οι ίδιοι την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Ίσως στο μέλλον να περάσουμε και στην «εφηβεία», αυτού του τρόπου ζωής… ωστόσο, κοινή αποδεκτή αλήθεια είναι, ότι πολύ δύσκολα ένας Έλληνας αφήνει οικογένεια και φίλους για να ακολουθήσει την περιπέτεια. Δεν είμαστε το ίδιο «σκληρόπετσοι» με τους κατοίκους της Βόρειας Ευρώπης, για να αφήσουμε πίσω τα πάντα και να εξερευνούμε τα λιμάνια της Μεσογείου. Είναι δύσκολο για εμάς να κατανοήσουμε ότι οι ξένοι δεν έχουν συναισθηματικά κωλύματα, και τους αρκεί να επιστρέφουν 2-3 εβδομάδες στον τόπο που διέμεναν παλιά, να βλέπουν συγγενείς και φίλους και ξανά προς την δόξα τραβά… Παρόλα ταύτα, μπορούμε να κάνουμε τα πρώτα βήματα, απλά διαμένοντας σε κάποια ελληνική μαρίνα.
Πρέπει να σημειώσουμε, ότι για τους περισσότερους ξένους, πόλος έλξης στην Ελλάδα τον χειμώνα είναι η μαρίνα της Λευκάδας, γιατί εκτός του ότι η διαμονή είναι οικονομικότερη από τις μαρίνες της Αττικής, το κέντρο της πόλης βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τη μαρίνα. Κάτι πολύ βολικό, γιατί οι ιστιοπλόοι χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους στην ξηρά, αποκλειστικά τα… ποδαράκια τους! Εκτός αυτού, ένα ακόμη ατού της Λευκάδας είναι ότι συνδέεται οδικώς με την ηπειρωτική χώρα, άρα δεν υπάρχει περίπτωση αποκλεισμού λόγω κακοκαιρίας, πρόβλημα που αντιμετωπίζουν συχνά τα υπόλοιπα νησιά τους χειμερινούς μήνες.
Με τα μάτια στραμμένα στο Dubai
Δεν θα μπορούσαμε να μην συμπεριλάβουμε την πρωτότυπη αυτή κατοικία που βρίσκεται σε μαρίνα του Dubai. Μπορεί κάποιος να το μπέρδευε με ένα πολύ μοντέρνο σπίτι, μόνο που στην κυριολεξία είναι ένα σκάφος.
Το σπίτι-σκάφος «Modern Houseboat» έχει εμβαδόν 220 τ.μ. και κατασκευάστηκε από την εταιρεία X- Architects, που συνεργάστηκε στενά με τον Leen Vandaele, σχεδιαστή εσωτερικών χώρων και σύμβουλο σχεδιασμού. Ο σκοπός της εταιρείας ήταν η δημιουργία ενός σπιτιού- σκάφους, το οποίο θα συνδυάζει το ναυτικό τρόπο ζωής με τις ανέσεις ενός χώρου που, υπό κανονικές συνθήκες, θα βρισκόταν σε στέρεο έδαφος. Η κατασκευή του επιπλέοντος σπιτιού βασίζεται σε δύο δοκούς catamaran, ατσάλι και γυαλί. Το εξωτερικό του, το οποίο είναι 20 επί 6,7 μέτρα, περιλαμβάνει έναν όροφο με κουζίνα, σαλόνι και τραπεζαρία. Το κάτω πάτωμα διαθέτει κρεβατοκάμαρες, μπάνιο και μία καμπίνα για την πλοήγηση του σκάφους. Επίσης, διαθέτει ταράτσα, με σπειροειδή σκάλα. Ο εσωτερικός χώρος είναι ένα μείγμα απαλών τόνων του λευκού χρώματος με σύγχρονα έπιπλα. Βέβαια η διακόσμηση είναι κάτι υποκειμενικό και αφορά αποκλειστικά τον εκάστοτε ιδιοκτήτη…