Η ιστιοπλοΐα τριγώνου, αφορά στα αγωνίσματα της ιστιοπλοΐας που λαμβάνουν χώρα γύρω από σημαδούρες. Ανάλογα με την κατηγορία του αγωνίσματος τα σκάφη ακολουθούν διαδρομή τραπεζίου, όρτσα-πρίμα και σλάλομ σε συνδυασμό με όρτσα πρίμα.
Οι αποστάσεις ανάμεσα στις σημαδούρες είναι έως και 1.5 ναυτικό μίλι, ανάλογα με την κάθε κατηγορία, και νικήτρια ομάδα είναι εκείνη η οποία θα τερματίσει πρώτη. Σε αυτό το είδος αγώνων δεν λαμβάνονται υπόψη οι χρόνοι, αλλά η σειρά τερματισμού, αφού τα σκάφη που αγωνίζονται είναι της ίδιας ακριβώς κατηγορίας.
Στην ιστιοπλοΐα τριγώνου εντάσσονται και ολυμπιακές κατηγορίες.
Οι τύποι σκαφών που συνήθως συναντάμε στην Ελλάδα είναι οι ιστιοσανίδες, τα Optimist, Laser, 420, 470, καθώς και άλλα (FINN, EUROPE, STAR).
Το διεθνές ιστιοπλοϊκό αθλητικό όργανο είναι η International Yachting Racing Union (IYRU), στην οποία συμμετέχει και η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία (ΕΙΟ), που ιδρύθηκε το 1950.
ΤΑ ΣΚΑΦΗ
Optimist
Το Optimist είναι ένα σκάφος ειδικά σχεδιασμένο για παιδιά. Αυτός είναι και ο λόγος που αποτελεί την πρώτη κατηγορία σκαφών που μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί την ιστιοπλοΐα από την ηλικία των επτά ετών, ενώ καλύπτει άνετα τα παιδιά, μέχρι και την ηλικία των 15 ετών. Θεωρείται από πολλούς ως το πλέον ασφαλές σκάφος και γι’ αυτό εξάλλου χρησιμοποιείται από τις περισσότερες σχολές ιστιοπλοΐας.
Αξίζει να σημειώσουμε, ότι από τις περίπου 30 κατασκευάστριες εταιρίες, που υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο, η μία είναι Ελληνική, η Dimas.
Τα Optimist, στην Ελλάδα εκπροσωπούνται από την Ελληνική Ένωση Σκαφών Κατηγορίας Optimist (Ε.Ε.Σ.Κ.Ο.), που είναι μέλος της Αντίστοιχης Διεθνούς Ένωσης (IODA).
Ιστορία
Μετά το τέλος του 1ου παγκοσμίου πολέμου, ένας ναυτικός όμιλος στο Clear Water της Florida έψαχνε να κατασκευάσει ένα τύπο μικρού σκάφους, για να βοηθήσει την προετοιμασία των μικρών παιδιών στην ιστιοπλοΐα.
Ο Clark Mills, ένας τοπικός ναυπηγός ιστιοπλοϊκών σκαφών, σχεδίασε και κατασκεύασε το πρώτο Optimist από ξύλο. Η υποδοχή που νέου σκάφους από τον ιστιοπλοϊκό κόσμο ήταν τόσο μεγάλη, ώστε σήμερα να υπάρχουν πολλές δεκάδες χιλιάδες σκάφη σε όλο τον κόσμο.
Όπως θα καταλάβατε, η ονομασία του σκάφους προέρχεται από το όνομα του ομίλου της Florida «Optimist Club», που το κατασκεύασε και το χρησιμοποίησε πρώτος.
Διαστάσεις
Μήκος: 2,30 μέτρα
Βάρος: 35 κιλά
Ιστιοφορία: 3,50 τ.μ.
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη: 45 κιλά
Όριο ηλικίας: <15 ετών
Αξία σκάφους: 2.500€ – 4.500€
Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 450 σκάφη
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσεως: http://www.optiworld.org/
Laser
Το Διεθνές Κλάσης ιστιοφόρο Laser, που επίσης ονομάζεται και Laser Standard ή Laser One, είναι ένα από τα πιο δημοφιλή σκάφη στην κατηγορία των μικρών ιστιοπλοϊκών. Σύμφωνα με τους κανονισμούς το σκάφος μπορεί να πλεύσει με ένα ή δύο άτομα, αλλά συνηθίζεται να κυβερνάται από ένα. Ο σχεδιασμός, που έγινε από τον Bruce Kirby, τονίζει την απλότητα και την απόδοση και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που καθιστούν το Laser τόσο δημοφιλές. Σημειωτέον, ότι είναι από τα παλαιότερα στο είδος του, καθώς μετράει πάνω από 100 χρόνια ζωής.
Υπάρχουν παγκοσμίως τρία εργοστάσια κατασκευής Laser, που κατασκευάζουν One Design σκάφη.
Υπάρχουν όμως τρεις κατηγορίες Laser, και η διαφορά τους έγκειται στην επιφάνεια ιστιοφορίας.
Συγκεκριμένα, ο όρος Laser αναφέρεται συνήθως στο Laser Standard που έχει το μεγαλύτερο ιστίο και πανί. Υπάρχουν όμως ακόμη δύο σχέδια, το Laser Radial και το Laser 4.7.
Οι νέοι ξεκινούν με το 4,7 και μεγαλώνοντας απλά αλλάζουν τα ιστία… Είναι ιδανικό για τους μικρούς, που έχουν μόλις «αποφοιτήσει» από το Optimist. Η περιοχή του ιστίου είναι κατά 35% μικρότερη από το Laser Standard.
Το Laser Radial είναι το επόμενο βήμα, με ιστίο μικρότερο κατά 18% από το Laser Standard. Το συγκεκριμένο έχει μεγάλη απήχηση στις γυναίκες.
Το Laser Standard μπορεί να πλεύσει με οποιοδήποτε βάρος, όμως όταν ο άνεμος είναι δυνατός, είναι καλύτερα να είναι μεγάλο και το βάρος του ιστιοπλόου.
Διαστάσεις
Μήκος: 4,23 m
Πλάτος: 1,37m
Βάρος: 57 kg
Ιστιοφορία 4.7: 4,70 m²
Ιστιοφορία RDL: 5,76 m²
Ιστιοφορία STR:7,06 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη 4.7: 58 kg
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη RDL: 70 kg
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη STR: 80 kg
Όριο ηλικίας 4.7: 17 ετών
Αξία σκάφους: 7.000€
Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 140 σκάφη
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσεως: http://www.laserinternational.org
Όπως φαίνεται στο άνωθεν σχέδιο, αλλάζοντας μόνο το ιστίο και τοποθετώντας χαμηλότερο κατάρτι, αλλάζει και η κλίμακα του Lazer. Αυτός είναι και ο λόγος, που ποτέ δεν θεωρείται ξεπερασμένο ένα Laser και (δεν χρειάζεται αλλαγή το βασικό σκάφος) συνεχίζει να έχει υψηλή αξία μεταπώλησης.
420
Το όνομα του ιστιοπλοϊκού περιγράφει το συνολικό μήκος του σκάφους σε εκατοστά (έχει ακριβώς 4,2 μέτρα μήκος).
Το 420 είναι εξοπλισμένο με μπαλόνι και προαιρετικά trapeze (στην ιστιοπλοΐα το trapeze=«δοκός σχοινοβάτη», αναφέρεται σε ένα σύρμα που προέρχεται από ένα σημείο ψηλά στον ιστό και
καταλήγει σε ένα γάντζο, και περνιέται στον ιμάντα που συγκρατεί το ένα μέλος του πληρώματος, περίπου στο επίπεδο της μέσης – ελεύθερη μετάφραση στην χώρα μας είναι «κρεμαστικό»), κάνοντας έτσι την ομαδική δουλειά απαραίτητη!
Το 420 λοιπόν ανήκει στην κατηγορία του διπλού πληρώματος, με μαΐστρα, φλόκο και μπαλόνι. Είναι ένα γρήγορο σκάφος, που από πολλούς θεωρείται προθάλαμος για την Ολυμπιακή κατηγορία 470.
Το διάσημο αυτό πλοιάριο χρησιμοποιείται από σχολές ιστιοπλοΐας σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ η κλάση του είναι από τις φημισμένες σε αγώνες τριγώνου. Το ότι κατασκευάζεται σε δεξαμενές πλευστότητας το καθιστά από τα πλέον ασφαλή σε περίπτωση ανατροπής.
Ιστορία
Το International 420 σχεδιάστηκε από τον Christian Maury. Η αξιοπλοΐα και η σταθερότητα της γάστρας σε μεγάλη ταχύτητα αποδείχθηκε καλύτερη από πολλά πιο σύγχρονα σκάφη από αυτό.
Υπάρχει μια τροποποιημένη έκδοση γνωστή ως «Club 420», που χρησιμοποιεί μια πιο ισχυρή, αλλά πιο βαριά γάστρα από αυτή του International 420. Το «Club 420» είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα μη κωνικό ιστό για αυξημένη αντοχή.
Μία τρίτη εκδοχή που ονομάζεται «Collegiate 420» έχει την ίδια γάστρα με αυτή του Club 420, ωστόσο τα πρόσθετα ξάρτια, τόσο για το κρεμαστικό, όσο και για το μπαλόνι απουσιάζουν. Το Collegiate 420 σχεδιάστηκε ως ένα βασικό πλοιάριο για την εκπαίδευση και την διδασκαλία των βασικών δεξιοτήτων ιστιοπλοΐας, χωρίς να υπάρχει η πολυπλοκότητα του κρεμαστικού και του μπαλονιού. To Collegiate μπορεί να αναβαθμιστεί σε Club 420 ή και να γίνει το αντίστροφο, όταν αυτό απαιτείται.
Διαστάσεις
Μήκος: 4,20 m
Βάρος: 100 kg
Ιστιοφορία: 26,06 m² (κεντρικό 10,25 m², φλόκος 2,8 m² & μπαλόνι 9 m²)
Ιδανικό βάρος 2 ατόμων: 125 kg (110-145 kg)
Όριο ηλικίας : <18 ετών (με ανοικτό Πανελλήνιο)
Αξία σκάφους: 9.000€
Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 35 σκάφη
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.420sailing.org
470
Το 470 είναι ένα μοντέρνου σχεδιασμού, διθέσιο σκάφος. Σχεδιάστηκε από τον Γάλλο Andre Cornu το 1963. Αποτελεί Ολυμπιακή κατηγορία από το 1976, ενώ κάθε χρόνο διοργανώνονται Παγκόσμια πρωταθλήματα, στα οποία εκπροσωπούνται πάνω από 30 χώρες.
Είναι εξοπλισμένο με μπαλόνι και κρεμαστικό, πράγμα που κάνει την πλεύση του αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς και συντονισμένης προσπάθειας.
Το γεγονός ότι, αυτή την στιγμή, πάνω από 30.000 σκάφη αγωνίζονται σε όλο τον κόσμο, καθιστά το 470 μία από τις πιο επιτυχημένες Ολυμπιακές κατηγορίες στο χώρο της Ιστιοπλοΐας.
Διαστάσεις
Μήκος: 4,70 m
Πλάτος: 1,68 m
Βάρος: 120g
Ιστιοφορία: 12,70 m², με το μπαλόνι 22,05 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη και πληρώματος: 140 kg (σύνολο)
Όριο ηλικίας : <18 ετών (με ανοικτό Πανελλήνιο)
Αξία σκάφους: 14.000€
Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 25 σκάφη
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.470.org
Europe
Ένα σκάφος μονοθέσιο που αποτελεί εναλλακτική κατηγορία, με αυτή των Laser. Μέχρι και τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, αποτελούσε μέρος της Ολυμπιακής οικογένειας, για την κατηγορία των γυναικών. Μετά την έξοδό του από την Ολυμπιακή κατηγορία, πολλοί αθλητές αποχώρησαν και μεταπήδησαν στα Laser και αυτή την στιγμή περνά τις δυσκολότερες στιγμές.
Ο ιστός και το πανί του σκάφους μπορεί να επιλεχθεί από τον εκάστοτε ιστιοπλόο για να προσαρμοστεί απόλυτα σε αυτό που του ταιριάζει.
Αριθμός συμμετοχής σκαφών στο Πανελλήνιο: 45 σκάφη
Διαστάσεις
Μήκος: 3,35 m
Βάρος: 63 kg
Ιστιοφορία: 7 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη : Άντρες 65kg-75kg / Γυναίκες 52kg-70kg
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.europeclass.org
Star
Σκάφος διθέσιο ολυμπιακής κατηγορίας, από το 1976. Απαιτεί αθλητές με μεγάλη πείρα και εξαιρετική φυσική κατάσταση.
Χαρακτηριστικό του είναι ότι το κυρίως ιστίο του είναι μεγαλύτερο σε αναλογικό μέγεθος από οποιοδήποτε άλλο σκάφος του μήκους του.
Επίσης, αντίθετα από τα περισσότερα σύγχρονα σκάφη που αγωνίζονται δεν χρησιμοποιεί μπαλόνι όταν πλέει με τη φορά του ανέμου, αλλά έναν ορθοστάτη, (whisker pole) που βοηθάει στη στήριξη και στον έλεγχο των πανιών.
Ιστορία
Σχεδιασμένο το 1911 από τον Francis Sweisguth, έχει αποδειχθεί ότι
είναι ένα κλασικό σκάφος από κάθε άποψη. Αποτελεί την παλαιότερη Ολυμπιακή κλάση, αφού πρώτα είχε χρησιμοποιηθεί σε αγώνες το 1932, και εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίκεντρο του ανταγωνισμού σήμερα.
Διαστάσεις
Μήκος: 6,92 m
Βάρος: 671 kg
Ιστιοφορία:26,50 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη και πληρώματος: 165 kg
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.starclass.org
Yngling
Μία κομψή ανθεκτική κατασκευή που διαθέτει τρία πανιά, τη μαΐστρα, που είναι το κεντρικό πανί, τον φλόκο, που είναι το μπροστινό πανί και τέλος το μπαλόνι, που είναι το μεγαλύτερο πανί του σκάφους.
θεωρείται αβύθιστο… ακόμη κι αν είναι γεμάτο με νερό εξαιτίας του ότι είναι κατασκευασμένο με μεγάλη ποσότητα από φελιζόλ επίπλευσης (styrofoam flotation).
Το Yngling είναι μια κατηγορία που συμμετείχε στους Ολυμπιακούς της Αθήνας 2004 και του Πεκίνου 2008.
Ιστορία
Η ονομασία αποδίδεται στον σχεδιαστή Jan Linge, ο οποίος ήθελε να φτιάξει ένα σκάφος για το νέο γιο του, και έτσι το ονόμασε Yngling, που είναι η νορβηγική λέξη για το “νεαρό”.
Διαστάσεις
Μήκος: 6,35 m
Βάρος: 645 kg
Ιστιοφορία:10,5 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη και πληρώματος: 225 kg
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.yngling.org/
The Tornado Catamaran
Το Tornado, που απαρτίζεται από πλήρωμα δύο ατόμων, σχεδιάστηκε πριν από 37 χρόνια, αποκλειστικά για την Ολυμπιακή κλάση των καταμαράν. Από τότε είναι πρωτοπόρο στην κατηγορία του, παρά τις προσπάθειες ανταγωνιστικών σκαφών. Για να αυξήσει την απόδοση του ακόμη περισσότερο, το 2000 τροποποιήθηκε με ένα νέο σχέδιο, που περιελάμβανε ένα τρίγωνο ιστίο και έναν βραχίονα τρίγωνου ιστίου (Spinnaker boom), καθώς και αύξηση του χώρου των ιστίων. Επίσης, προστέθηκε ένα κρεμαστικό, ενώ ο φλόκος στερεώθηκε ανεξάρτητα.
Διαστάσεις
Μήκος: 6,1 m
Βάρος: 155 kg
Ιστιοφορία:16,6 m²
Ιδανικό βάρος κυβερνήτη και πληρώματος: 225 kg
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.tornado-class.org/
Πρόκειται για μονοθέσιο σκάφος ολυμπιακής κατηγορίας (για τους άνδρες), που σχεδιάστηκε το 1949, για να λάβει μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1952. Μπορεί να έχει περάσει μισός αιώνας, αλλά ακόμη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάθε Ολυμπιάδα!
Διαστάσεις
Μήκος: 4,50 m
Πλάτος: 1,51 m
Βάρος: 107 kg
Ιστιοφορία:10 m²
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.finnclass.org/
Υπάρχουν επίσης τα σκάφη:
Elliott 6m
Μήκος: 6.00 μ.
Πλήρωμα: 3 άτομα, γυναικείο
Βάρος πληρώματος: 190 – 210 Kg
Πανιά: μαΐστρα, φλόκος, μπαλόνι
Καρίνα: σταθερή με έρμα
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.elliott-marine.com/
49er
Μήκος: 4.90 μ.
Πλήρωμα: 2 άτομα, open
Βάρος πληρώματος: 140-150 Kg
Πανιά: μαΐστρα, φλόκο, ασύμμετρο μπαλόνι
Καρίνα: κινητή
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.49er.org/
Ιστιοσανίδα RS:X
Μήκος: 2,86 μ
Πλήρωμα: 1 άτομο ανδρικό, γυναικείο
Βάρος πληρώματος: 70 – 80 Kg
Πανιά: μαΐστρα
Καρίνα: κινητή
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.rsxclass.com/
Ιστιοσανίδα Techno 293
Μήκος: 2,93
Πλήρωμα: 1 άτομο ανδρικό, γυναικείο
Βάρος πληρώματος: 70 – 80 Kg
Πανιά: μαΐστρα
Καρίνα: κινητή
Ιστοσελίδα διεθνούς κλάσης: http://www.techno293.org/