Σχοινιά

Υπάρχουν πολλά είδη σκοινιών και τα διακρίνουμε συνήθως από το υλικό που είναι φτιαγμένα και από τον τρόπο κατασκευής τους.

thumb90819Καννάβινα σχοινιά (hemp-ropes):

Για τη κατασκευή τους χρησιμοποιείται κάνναβη. Το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι ότι δεν συστέλλονται όταν βραχούν, γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται κυρίως στα ιστιοφόρα σκάφη. Για την καλύτερη συντήρησή τους αλείφονται με κεδρία (κατράμι, από παχύρρευστη ουσία που προέρχεται από ρητινώδη ξύλα), και γι’ αυτό λέγονται κεδρωτά. Ακέδρωτα καννάβινα λέγονται και λευκά (white-ropes). Τα κεδρωτά έχουν μικρότερη αντοχή από τα λευκά, γιατί το κέδρωμα καίει τα νήματα. Διατηρούνται όμως περισσότερο χρόνο. Σήμερα, αντί της κεδρίας χρησιμοποιούνται άλλα χημικά παρασκευάσματα, που προστατεύουν τα σχοινιά από την υγρασία, χωρίς να μειώνουν την αντοχή τους.

 

Μανίλα (manila ropes):

Τα σχοινιά αυτού του τύπου κατασκευάζονται από ίνες αγριομπανανιάς. Είναι εξίσου καλά με τα καννάβινα, μαλακά, ευλύγιστα και ιδιαίτερα ανθεκτικά. Συντηρούνται εύκολα και χωρίς κέδρωμα.

Καρυόσχοινα (κοινώς: τσίβα), (coir ropes):

Κατασκευάζονται από ίνες κοκοφοίνικα. Είναι τα ασθενέστερα σχοινιά, (περίπου το 1/4 – 1/5 του τύπου Μανίλα), σκληρά και δύσκαμπτα. Το κύριο πλεονέκτημά τους είναι το μικρό τους βάρος, αλλά και ότι είναι τα μόνα σχοινιά που επιπλέουν στη θάλασσα, επειδή δεν απορροφούν το νερό και δεν προσβάλλονται από την υγρασία. Επίσης, έχουν μεγάλη ελαστικότητα, δηλαδή εκτείνονται σημαντικά πριν κοπούν.

Σχοινιά από Πολυπροπυλένιο:

bitzirelo

Λόγω του βάρους τους, (είναι πολύ ελαφριά) επιπλέουν στη θάλασσα και γι’ αυτό είναι χρήσιμη η εφαρμογή τους στη διάσωση ανθρώπου στη θάλασσα. Είναι μαλακά και ελαστικά και στην πλεκτή τους έκδοση κάνουν για σκότες σε μικρά σκάφη.

Συνθετικά σχοινιά:

Κατασκευάζονται από συνθετικές ίνες, νάιλον. Κυκλοφορούν σε στριφτά και πλεκτού τύπου, που είναι απαλότερα στο χέρι, δε βιρινιάζουν και πλέκονται ευκολότερα με την αλυσίδα. Είναι πολύ δυνατά, ελαστικά και αντέχουν στα ξαφνικά σημεία πρόσδεσης και αγκυροβολίας.

Άλλα είδη λεπτότερων σχοινιών που χρησιμοποιούνται στα πλοία είναι ο «μέρμιθος» (σπάγκος), το «ιστιόραμα» ή «δετηρία» (ληγαδούρα), το «δίστροφο» (τρισίλιο), που συνήθως είναι κεδρωτό και χρησιμοποιείται στη περιέλιξη – φίμωση (πατρονάρισμα) των μεγαλυτέρων σχοινιών.

Συντήρηση των σχοινιών

Η  συντήρηση των σχοινιών είναι μια πολύ σημαντική εργασία, την οποία δεν πρέπει να αποφεύγουμε, γιατί έχει μεγάλη σημασία για την ασφάλειά μας.

Κάποια από τα πράγματα που πρέπει να θυμόσαστε είναι:

1. Να αποφεύγετε την επαφή των σκοινιών με πηγές θερμότητας και να μην τα αφήνετε στον ήλιο, αλλά να τα σκεπάζετε με λινάτσα.

2. Να ξεπλένετε τα σκοινιά με γλυκό νερό και να μην τα αφήνετε με λάδια ή γράσα.

1707200AC3. Δεν πρέπει το σκοινί να είναι μακροπρόθεσμα υπό φορτίο στο ίδιο σημείο. Χρειάζεται να μετακινείτε το σημείο αλλαγής διεύθυνσης, έτσι ώστε να μην καταπονείται τοπικά το σκοινί σας.

4. Να έχετε πάντα 1-2 μέτρα παραπάνω σκοινί απ’ όσο κανονικά σας χρειάζεται, έτσι ώστε να έχετε περιθώρια για τη μετακίνηση των σημείων μεγάλης φθοράς, που παρατηρούνται μετά τη χρήση.

5. Οι μόνιμοι κόμποι και τα τσακίσματα καταστρέφουν την ανθεκτικότητα του σκοινιού.