Συμβουλές πριν τον απόπλου

Για να έχετε ένα ασφαλές ταξίδι

2.prostasia_xrwmatos2Σίγουρα, πριν από κάθε απόπλου θα έχετε κάνει μια λίστα από τα πράγματα που πρέπει να «τσεκάρετε», προκειμένου να έχετε ένα ταξίδι χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις. Ανεπιφύλακτα, ένα σέρβις είναι πάντα απαραίτητο, γι’ αυτό και εμείς σε αυτό το άρθρο θα σας επισημάνουμε τα σημεία που ποτέ δεν πρέπει να αμελείτε!

Προστασία του χρώματος στο εξωτερικό του σκάφους

 

Υπάρχουν πολλοί και διάφοροι τύποι υφαλοχρωμάτων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την προστασία του σκάφους σας, όπως τα σκληρά, τα μαλακά, τα αυτοκαθαριζόμενα και τα αντιπροσκολλητικά νέας γενιάς.

Τα σκληρά υφαλοχρώματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλους τους τύπους σκαφών, συνήθως όμως τα συναντάμε σε σκάφη που η ταχύτητα τους φτάνει τους 30 κόμβους. Σημειωτέον, ότι η μουράβια, έπειτα από την διαπίστωση ότι απελευθερώνει δηλητήρια, τείνει να ξεπεραστεί με τα νέα αντιπροσκολλητικά προϊόντα, που είναι οικολογικά και βασίζουν την αποτελεσματικότητα τους στη δημιουργία μιας ειδικής επιφάνειας, η οποία δεν προσβάλλεται από μικροοργανισμούς. Μπορείτε να προστατεύσετε επιπρόσθετα την γραμμή ισάλου με τη χρήση βερνικιού, καθώς και με τη χρήση σμάλτων που έχουν ως βασικό συστατικό τη σιλικόνη.

Σκουριές

Η σκουριά αφαιρείται με βενζίνη και διαλυτικό, όχι όμως με ασετόν που μπορεί να ξεβάψει το gel coat. Στα ξύλινα πατώματα χρησιμοποιήστε ειδικά απορρυπαντικά, που όμως δεν πρέπει να τα μπερδεύετε με τα λευκαντικά που χρησιμεύουν αποκλειστικά στον καθαρισμό από τις γκρίζες από τη βρωμιά αποχρώσεις.

Γυάλινες επιφάνειες

5.gualines_epifaneiesΈνα απλό πανί μαζί με ένα συνηθισμένο καθαριστικό τζαμιών (όπως αυτά που χρησιμοποιούμε στο σπίτι) είναι αρκετά, αρκεί φυσικά να έχετε καθαρίσει τυχόν λαδιές στην επιφάνεια τους.

Καθάρισμα γάστρας και πλευρών

Τα απορρυπαντικά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για το πλύσιμο στα έξαλα είναι κοινά, το μόνο που πρέπει να προσέξετε είναι να μην περιέχουν αμμωνία. Επιπλέον, υπάρχουν προϊόντα που εκτός από το καθάρισμα προσφέρουν και λεύκανση. Σε αυτή την περίπτωση μόλις τα χρησιμοποιήσετε, τα αφήνετε να ενεργήσουν και στη συνέχεια ξεπλένετε με άφθονο νερό. Για τους επίμονους λεκέδες χρησιμοποιήστε βενζίνη και διαλυτικό. Εάν παρατηρήσετε ότι το gel coat είναι θολό ή κατεστραμμένο, τότε είναι απαραίτητο το γυάλισμα, που θα συνιστούσαμε να το κάνετε με το ειδικό πιστόλι για να μην κουραστείτε.

Βολβός καρίνας

Ένα από τα πιο ευαίσθητα σημεία, που συχνά δέχεται χτυπήματα, είναι ο βολβός της καρίνας. Εκτός αυτού, είναι και ιδιαίτερα ευαίσθητος στους φυτικούς θαλάσσιους οργανισμούς. Γι’ αυτό, πριν τον περάσετε με μουράβια, πρέπει να τον στοκάρετε, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να επιδείξετε στο κάτω τμήμα του, γιατί είναι πολύ δύσκολο να περαστεί με βερνίκι.

Προπέλα – Ανόδια

Ελέγξτε πολύ προσεκτικά να είναι σε καλή κατάσταση το παξιμάδι και η κοπίλια. Επίσης, προσοχή δείξτε στα πτερύγια, που δεν πρέπει να έχουν φθορές και γρατζουνιές, αλλά ούτε και να είναι βρώμικα. Στο τέλος επιθεωρείστε όλα τα ανόδια, ώστε στην περίπτωση που έχετε απώλεια του μεγέθους τους, περισσότερο από 60%, να τα αντικαταστήσετε.

Αξονικό σύστημα

Το σημαντικό εδώ είναι να ελέγξετε καλά σε τι κατάσταση βρίσκονται οι ελαστικές βάσεις, οι οποίες μπορεί να πέσουν λόγω παλαιότητας. Παράλληλα, θα πρέπει να δείτε εάν οι βάσεις είναι βουλκανισμένες καλά και τοποθετημένες σωστά στα μεταλλικά τους στηρίγματα.

Έλεγχο χρειάζεται και η χοάνη, για να διαπιστωθεί ότι τα κουζινέτα είναι ακριβώς πάνω στον άξονα, ότι δεν έχουν φθαρεί και ότι δεν έχουν πάρει μπόσικα. Ένας καλός έλεγχος επιβάλλεται και στον άξονα, για το αν έχει παρουσιάσει σημάδια ηλεκτρόλυσης.

Εσωλέμβια μηχανή

Όταν το σκάφος σας παραμένει στο νερό, καλό θα ήταν να βάλετε την μηχανή να δουλέψει για 20-30 λεπτά συνεχόμενα, αποφεύγοντας όμως τη λειτουργία της στο ρελαντί ή χωρίς φορτίο. Εάν δεν το κάνετε αυτό, τα ελατήρια του εμβόλου δεν λειτουργούν σωστά και το αποτέλεσμα είναι ο κινητήρας να μην λιπαίνεται όπως πρέπει. Ακόμη καλύτερο θα ήταν να κάνετε μια μικρή βόλτα (30΄), γιατί το πετρέλαιο περιέχει θείο κι αν ο κινητήρας δεν λειτουργεί, το θείο κατεβαίνει στο κάρτερ και με την υγρασία του περιβάλλοντος δημιουργείται θειικό οξύ, το οποίο «προσβάλλει» το σκάφος έξω από το νερό.

Ένας έλεγχος και στο impeller (φτερωτή), το οποίο είναι καλό να το αλλάζετε μετά από κάθε περίοδο χρήσης.

Βάνες

Όλες οι βάνες θα πρέπει να καθαρίζονται προσεκτικά και να ελέγχονται για την αποτελεσματικότητα τους. Δεν είναι λίγες οι φορές, που μετά από μεγάλο διάστημα ανοιχτές μαγκώνουν και έπειτα είναι αδύνατο να κλείσουν. Για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, καλό θα είναι να τις ανοιγοκλείνετε όταν το σκάφος «ξεχειμωνιάζει» στη στεριά.

7vana7_2

 

Ρέλια και μπουντέλια

Τα ρέλια πρέπει να είναι φυσικά σε καλή κατάσταση και τα κολωνάκια που τα συγκρατούν καλά βιδωμένα στο κατάστρωμα. Στο σημείο αυτό, μπορείτε να προσέξετε ιδιαίτερα τις βίδες και τα παξιμάδια, ώστε να αντικαταστήσετε όσα από αυτά έχουν οξειδωθεί. Για όσους έχουν παιδιά, καλό θα ήταν να τοποθετηθεί και ένα προστατευτικό δίχτυ.

11.inox-hatchesΦινιστρίνια και Hatches

  Η λέξη κλειδί εδώ είναι τα λάστιχα. Θα πρέπει να ελέγξετε την κατάσταση που βρίσκονται τα λάστιχα τόσο των hatches, όσο και των φινιστρινιών, καθώς η είσοδος  νερού τις περισσότερες φορές οφείλεται σε φθαρμένο λάστιχο. Γι’ αυτό, χρειάζεται να τα αλλάζετε περιοδικά, με γνώμονα πάντα αυτά που συνιστά ο κατασκευαστής.

Στην περίπτωση που περνάει νερό από τα σημεία που υπάρχουν ανάμεσα στο πλαίσιο και το κατάστρωμα, η μοναδική λύση είναι να ξεμοντάρετε το hatch ή το φινιστρίνι και μετά να κλείσετε με σιλικόνη ολόκληρη την περίμετρο που αυτό προσαρμόζεται.

Κατάστρωμα

Φροντίστε να γυαλίζετε και να καθαρίζετε συχνά το κατάστρωμα σας. Είναι γνωστό, ότι οι ανοιχτόχρωμες επιφάνειες θερμαίνονται λιγότερο απ’ ότι οι σκούρες. Το ίδιο ισχύει και για τις ματ και γυαλιστερές επιφάνειες.

Απλά, προσέξτε να μην χρησιμοποιήσετε κοινά απορρυπαντικά που περιέχουν αμμωνία, επειδή αυτά «θαμπώνουν» την επιφάνεια του πολυεστέρα.

13.makaradesΕντατήρες

Για την συντήρηση των εντατήρων αρκεί ένα ψέκασμα στην ελίκωση που σχηματίζουν με υλικό CRC. Στην περίπτωση που δείτε να σχηματίζεται ένα επίχρισμα στην επιφάνεια τους, που μοιάζει με σκουριά, να ξέρετε ότι δεν είναι και φεύγει εύκολα με ένα οποιοδήποτε γυαλιστικό υλικό, κατάλληλο για προϊόντα από χάλυβα.

Μακαράδες – Οδηγοί

Με απλό γράσο φροντίστε να λιπαίνετε όλους τους μακαράδες και τους οδηγούς στο κατάστρωμα σας. Οι μακαράδες, που έχουν ράουλο από αλουμίνιο, πρέπει να γρασάρονται περιοδικά, ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος να μπλοκάρουν.

 

 

12._jib_roller

Σύστημα Jib Roller

Η συντήρηση του συστήματος jib roller είναι εύκολη, καθώς περιλαμβάνει απλά ένα καλό ξέπλυμα με γλυκό νερό και έπειτα γρασάρισμα. Τα εξαρτήματα στο σύστημα jib roller στα ιστιοπλοϊκά αποτελούνται από λίγα εξαρτήματα και δεν θα σας παιδέψουν στο να τα ξεμοντάρετε.

Βιντζιρέλα

Ξεμοντάρετε και σε αυτή την περίπτωση, καθαρίζετε και λιπαίνετε όλα τα τμήματα.

 

15.tampoukiaΤαμπούκια

Τα υλικά που αποθηκεύετε σίγουρα δεν θέλετε να έχουν επαφή με την υγρασία, γι’ αυτό φροντίστε να τοποθετήσετε στα ταμπούκια (εάν δεν υπάρχει ήδη δάπεδο) ένα κομμάτι πλαστικό που θα καλύπτει ολόκληρο τον αποθηκευτικό χώρο. Για να μειώσετε περισσότερο το βαθμό υγρασίας καλό θα ήταν να το στεγανοποιήσετε και με καπάκι.

 

Φρένα

Το μόνο που χρειάζεται είναι το συχνό πλύσιμο για να αποφύγετε να κατακαθίσει η κρούστα.

Ξάρτια – Συρματόσχοινα

Εδώ έχετε τρεις επιλογές. Τα συνθετικά σχοινιά, τα συρματόσχοινα και ένα νέο σχετικά προϊόν το Dyform, που είναι ένα σπειροειδές σχοινί που δημιουργείται από σύρματα που έχουν τριγωνική διατομή, αντί κυκλική, και ενώνονται πολύ στενά μεταξύ τους, με τρόπο που μειώνει στο ελάχιστο τα κενά, ώστε να υπάρχει ένα συμπαγές και ενιαίο συρματόσχοινο. Το σπειροειδές συρματόσχοινο έχει το πλεονέκτημα να προειδοποιεί πριν σπάσει ξαφνικά.

Όργανα ναυσιπλοΐας

Ελέγχετε προσεκτικά όλες τις συσκευές, όπως ραντάρ, βυθόμετρο, GPS, ανεμόμετρο κ.λπ. αφήνοντας τα να λειτουργήσουν για αρκετό χρονικό διάστημα. Ιδιαίτερη προσοχή στο VHF και στην κεραία του, η οποία πρέπει να είναι καλά στερεωμένη. Αφού είστε σίγουροι για την ομαλή λειτουργία όλων, ψεκάστε τις επαφές των οργάνων με σπρέι που συνιστούν οι κατασκευαστές, για να τις προστατεύσετε από την οξείδωση.

22.fwtaΦώτα ναυσιπλοΐας

Εκτός από το γεγονός, ότι πριν σαλπάρετε πρέπει να βεβαιωθείτε ότι λειτουργούν τα φώτα ναυσιπλοΐας, καλό θα είναι να έχετε διαθέσιμα ανταλλακτικά λαμπάκια. Η συντήρηση των φώτων χρειάζεται πλύσιμο, στέγνωμα και στη συνέχεια ψέκασμα με προστατευτικό σπρέι.

 

Ανακλαστήρας ραντάρ

Εξαιτίας των ταλαντώσεων που δέχεται από τον κυματισμό, κυρίως εάν είναι τοποθετημένος σε κάποιο ξάρτι του ιστιοπλοϊκού σκάφους, θα πρέπει πριν σαλπάρετε να βεβαιωθείτε ότι είναι καλά στερεωμένος.

23.agkura_kai_kadenaΆγκυρα και καδένα

Μπορείτε να απλώσετε την καδένα στην προβλήτα για να καθαρίσετε τα σημάδια της σκουριάς και να μαρκάρετε το μήκος της με γραμμές από χρώμα. Αρκετές φορές, οι καδένες και οι άγκυρες χρειάζονται γάνωμα, ενώ σε όσες δεν είναι απαραίτητο απλά τις πλένετε με γλυκό νερό.

Σχοινιά χειρισμού πανιών, πρόσδεσης και αγκυροβολίας

Για να διατηρείτε σε καλή κατάσταση τα σχοινιά στο σκάφος και να επεκτείνετε και την διάρκεια «ζωής» τους, χρησιμοποιήστε μαλακό σαπούνι, κατά προτίμηση ουδέτερο, από αυτά που χρησιμοποιούμε στο πλύσιμο των ρούχων με το χέρι. Επίσης, είναι καλό να τα ξεπλένετε με άφθονο γλυκό νερό, πριν στεγνώσει πάνω τους το νερό της θάλασσας. Χρειάζεται τέλος και προσεκτικός έλεγχος στα έμπολα, διότι εάν δεν είναι σε καλή κατάσταση μπορούν να μειώσουν κατά 20% το φορτίο θραύσης, ασχέτως από το υλικό που είναι κατασκευασμένα.

Πανιά

Το θαλασσινό αλάτι μαζί με τα άλλα συστατικά της θάλασσας, όπως για παράδειγμα το ιώδιο, καταστρέφουν όχι μόνο το υφασμάτινο πανί, αλλά και το καπλαμαδωτό (Laminate). Γι’ αυτό, πρέπει να τα ξεπλένετε με άφθονο γλυκό νερό. Αναφορικά με το πλύσιμο τους, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε απορρυπαντικά πλυντηρίου, που όμως δεν κάνουν πολύ αφρό. Εάν το πανί έχει σκουριά, μπορείτε να πάρετε κάποιο ειδικό προϊόν από αυτά που υπάρχουν στην αγορά και να το αφήσετε να δράσει για 2-3 λεπτά. Για τους ανθεκτικούς λεκέδες το ιδανικό καθαριστικό είναι το σαπούνι πιάτων, και εάν και αυτό δεν είναι αρκετό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καθαρό οινόπνευμα.

Kit επισκευής πανιών

Απαραίτητο είναι να υπάρχει στο σκάφος σας ένα kit επισκευών-ανταλλακτικών που να περιλαμβάνει δύο δακτυλήθρες, 1-2 μέτρα ύφασμα πανιών, κολλητική ταινία πανιών, βελόνες και γάντια που φορούν οι ιστιοράπτες. Έτσι, θα είστε έτοιμοι για κάθε δύσκολη κατάσταση!

Βοηθητικό σκάφος

Ελέγχετε αν χάνει αέρα από κάπου, καθώς και αν λειτουργεί η εξωλέμβια μηχανή σωστά. Ο έλεγχος της μηχανής προϋποθέτει να γίνει καθαρισμός του καρμπιρατέρ, αλλαγή λαδιών, σύσφιξη των ηλεκτρικών επαφών και αντικατάσταση όσων τμημάτων χρειαστεί, για παράδειγμα του μπουζί αν έχει φθαρεί. Τέλος, είναι καλό να ψεκάσετε όλες τις ηλεκτρικές επαφές με ειδικό σπρέι που προστατεύει από την υγρασία.

Στρώματα – Μαξιλάρια

Η υγρασία «χτυπάει» και εδώ, αλλά η λύση είναι εύκολη. Βγάλτε τα από το σκάφος και αφού τα τινάξετε αφήστε τα στον ήλιο για να στεγνώσουν καλά.

Ηλεκτρολογικά

Ένας καλός έλεγχος απαιτεί να τσεκάρετε τον ηλεκτρικό πίνακα και τις γραμμές παροχής ρεύματος, καθώς και τα φώτα στο κατάστρωμα και το εσωτερικό, για να σιγουρευτείτε ότι δεν υπάρχουν καμένες λάμπες.

Φιάλες υγραερίου

Ελέγξτε την κατάσταση της βαλβίδας, για να σιγουρευτείτε ότι δεν υπάρχει διαρροή. Αντικαταστήστε το σωλήνα κάθε τρία χρόνια.

Έπιπλα

Για την καλύτερη συντήρηση των επίπλων σας θα πρέπει να φροντίσετε να έχετε μειώσει στο ελάχιστο την υγρασία. Υπάρχουν πολλά γυαλιστικά στην αγορά που χρησιμεύουν ακριβώς για την προστασία και την καλή συντήρηση του ξύλου. Επίσης, σημαντική λεπτομέρεια είναι να τοποθετήσετε σε όλα τα τζάμια κουρτίνες, ώστε ο ήλιος να μη «χτυπάει» πάντα τα ίδια σημεία.

Κουζίνα

Το κυριότερο που πρέπει να προσέξετε είναι το ψυγείο, όπου αν καθαρίσετε με νερό και λίγο ξύδι θα αποφύγετε τις δυσάρεστες οσμές. Επίσης, αν δεν το χρησιμοποιείτε θα πρέπει να αφήνετε ανοιχτή την πόρτα του.

31.wcΤουαλέτα

 Σημαντικό βήμα να έχετε τοποθετήσει εξωτερικά φίλτρα, ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος να φράξουν οι βαλβίδες από τα φύκια και τα σκουπίδια που μπαίνουν με το θαλασσινό νερό, όταν η αντλία είναι σε λειτουργία. Επίσης, μπορείτε να ξεπλένετε με χλιαρό νερό την αντλία για να διαλύονται οι κρούστες.

Υδραυλικές εγκαταστάσεις

Θα πρέπει πάντα να έχετε ανταλλακτικά για τις αντλίες, μερικές βαλβίδες και ξύλινες τάπες για όλες τις βάνες. Μην παραλείπετε, όταν το σκάφος σας είναι στη στεριά, να ξεμοντάρετε και να καθαρίσετε όλες τις σωληνώσεις αποχέτευσης των νιπτήρων και τα φίλτρα τους. Το ίδιο ισχύει και για τις σωληνώσεις της ντουζιέρας.

Δεξαμενές νερού

Το βασικό εδώ είναι, αφού πλύνετε τους σωλήνες και γεμίσετε καλά τις δεξαμενές, να βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν διαρροές.

Αφαλατωτής

Η τεχνολογία μας βοηθάει σε αυτό το σημείο, καθώς το μόνο που χρειάζεται να κάνετε για τη συντήρηση του αφαλατωτή σας είναι ξέπλυμα με γλυκό νερό, όταν το σύστημα παραμένει εκτός λειτουργίας, για περισσότερο από δύο εβδομάδες. Όταν το σκάφος «ξεχειμωνιάζει» θα πρέπει να εφαρμόσετε το υφαλόχρωμα, ώστε να αποφύγετε την ανάπτυξη φυτικών ειδών στο εσωτερικό του.

Σωσίβια – Σήματα κινδύνου

34.sosivia

 Ελέγχουμε τα σωσίβια για τυχόν φθορές και τις ημερομηνίες λήξης των διαφόρων σημάτων κινδύνου. Σημειωτέον, ότι για να αποφύγετε τη φθορά από τον ήλιο και τη θάλασσα μπορείτε να τοποθετήσετε τα σωσίβια μέσα σε ένα μαλακό σάκο.

 

 

Life Rafts 

Το πιστοποιητικό που χορηγείται από τα ειδικά συνεργεία που πραγματοποιούν έλεγχο στις σχεδίες διάσωσης πρέπει να βρίσκεται πάντα στο σκάφος.

Φαρμακείο

Εκτός από τον εξοπλισμό πρώτων βοηθειών (γάζες, λευκοπλάστη, γάντια, οινόπνευμα κ.λπ.) θα πρέπει να εσωκλείει και τα παρακάτω: αντιδιαρροϊκά, σπασμολυτικά για κωλικούς νεφρού και ήπατος, αλοιφή για εγκαύματα, καθώς και ενέσεις κορτιζόνης ταχείας δράσεως για άτομα που έχουν αλλεργίες. Επίσης, αντιόξινα δισκία για το στομάχι και απλά ηρεμιστικά για την καταπολέμηση του άγχους.