90Δεν χρειάζεται να είμαστε «ο Τιτανικός» και να συγκρουστούμε με κάποιο παγόβουνο για να αρχίζουν να μπαίνουν νερά στο σκάφος μας. Υπάρχουν λιγότερο θεαματικοί λόγοι που μπορούν να προκαλέσουν αυτό το φαινόμενο και εμείς πρέπει να είμαστε πάντα σε θέση να τους εντοπίσουμε.

Ενώ λοιπόν βρίσκεσαι καταμεσής στη θάλασσα , διαπιστώνεις την ύπαρξη νερού στα πανιόλα (ξύλινα πατώματα) ή σε άλλα σημεία του ιστιοπλοϊκού σου. Πανικοβάλλεσαι; Όχι. Αντίθετα κρατάς τη ψυχραιμία σου και προσπαθείς να αντιδράσεις άμεσα ψάχνοντας να βρεις την αιτία του κακού. Μια καλή αρχή είναι να «δοκιμάσεις» το νερό. Στην ουσία δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν (ή τρία αν antliesgiasiteέχουμε το συνδυασμό και των δύο). Είτε το νερό να είναι θαλασσινό, οπότε έρχεται από κάποια διαρροή από τη θάλασσα, είτε να είναι γλυκό, οπότε η διαρροή βρίσκεται μέσα στο ίδιο το σκάφος από κάποια δεξαμενή. Από τις δύο περιπτώσεις η πρώτη είναι αυτή που χρειάζεται ταχύτητα αντιδράσεων και ψυχραιμία, γιατί μπορεί να μας βουλιάξει. Η δεύτερη, το μόνο που μπορεί να μας προκαλέσει είναι μερικές ζημιές.

Η πρώτη μας αντίδραση στην περίπτωση που «κάνουμε νερά από τη θάλασσα» είναι να κλείσουμε όλες τις βάνες. Στη συνέχεια ελέγχουμε όλες τις πιθανές διόδους από τις οποίες είναι πιθανόν να μπαίνει το νερό. Τσεκάρουμε δηλαδή το πηδάλιο, τα σιφόνια κτλ. Επειδή έχουμε να κάνουμε με ιστιοφόρο είναι πιθανό να κάνουμε νερά και από το άλμπουρο μέσω της σκάτζας. Προσπαθούμε επίσης να διαπιστώσουμε την ύπαρξη κάποιου ρήγματος στο κέλυφος του σκάφους.

Σε περίπτωση που δεν εντοπίσουμε τίποτα, συνεχίζουμε την έρευνα μας ακόμα και στα λιγότερα πιθανά σημεία. Νερά μπορεί να κάνουμε και από σημεία που βρίσκονται πάνω από την ίσαλο, ακόμα και από εξαγωγές όπως αυτή του νεροχύτη ή όπως τα μπούνια του κόκπιτ. Ακόμα και οι αντλίες των σεντινών μπορούν να προκαλέσουν πλημμυρίδα αν δεν λειτουργούν καλά. Επίσης εξαεριστικά και άλλα σημεία στο κατάστρωμα, που δεν είναι ασφαλισμένα, είναι ύποπτα για να μας φέρουν 99818_1005μέσα νερά.

Αν τώρα πρόκειται για γλυκό νερό αναζητούμε την αιτία διαρροής στα αντίστοιχα σημεία. Με λίγα λόγια τσεκάρουμε τις δεξαμενές του νερού, τις σωληνώσεις, την εξαγωγή νερού ψύξης (αν έχουμε μηχανή), όλες τις κούρμπες (σιφόνια) εξαερισμού ή ανακούφισης, τις σεντίνες αλλά και τις τουαλέτες.

Εφόσον εντοπίσουμε την αιτία, σημαντικό είναι να σταματήσουμε ή να περιορίσουμε τη διαρροή του νερού τουλάχιστον μέχρι να βγούμε στην στεριά και να επιδιορθώσουμε το πρόβλημα. Για αυτό ακριβώς το λόγο, όλα τα σκάφη είναι εξοπλισμένα με ειδικές αντλίες για την απομάκρυνση της «περιττής» ποσότητας νερού.

Γενικότερα, από τη στιγμή που ένα σκάφος βρίσκεται εν πλω, είναι αναπόφευκτο να μην μπει νερό μέσα. Μπορεί να είναι από βροχή ή από τα κύματα, μπορεί όμως να μπαίνει και νερό από τη θάλασσα. Για την καλύτερη όμως ισορροπία του σκάφους, όταν μαζεύεται νερό στις σεντίνες του σκάφους θα πρέπει αυτό να αντλείται στη θάλασσα. Πέρα από τις σεντίνες ή τα κήτη, οι αντλίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για τη μετάγγιση υγρών. Για αυτό θα πρέπει να εξοπλίσετε το σκάφος σας με μία καλή αντλία που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σκάφους σας.

iopΠρόληψη – Συντήρηση

Για να μην βρεθείτε λοιπόν σε αυτή τη δυσάρεστη θέση, είναι ιδιαίτερα σημαντικό πριν από κάθε ταξίδι να ελέγχετε το σκάφος σας ώστε να βεβαιωθείτε ότι όλα είναι εντάξει. Επίσης όσο πιο επιμελής είστε με τη συντήρηση του σκάφους σας τόσο μειώνετε τις πιθανότητες να αντιμετωπίζετε τέτοιες καταστάσεις. Για παράδειγμα κάθε χρόνο κατά την περίοδο της ετήσιας συντήρησης, πρέπει να ελέγχουμε με μεγάλη σχολαστικότητα την κατάσταση και την καλή λειτουργία όλων των βανών. Πολλές φορές οι βάνες μπορεί να οξειδωθούν, γι αυτό ελέγχουμε σταδιακά τη λειτουργικότητά τους άσχετα αν αυτό το κάναμε στην αρχή της σαιζόν.